Morgontankar om löpning

God morgon vänner! Löpning är något som alltid blir mer populärt under sommarhalvåret och som är väldigt "inne" just nu. Därför skulle jag så här på morgonkvisten vilja dela med mig av några tankar jag har om just löpning och då speciellt löpning efter en graviditet. Åsikterna går isär väldigt mycket om när det är okej att springa igen efter att man varit gravid. Jag tycker inte att man kan sätta en viss tidpunkt efter förlossningen som är okej eller inte okej men däremot bör man ha byggt upp sin kropp tillräckligt för att klara av att springa på ett korrekt sätt. Hur lång tid det tar beror ju helt på sina egna förutsättningar, man kan alltså som vanligt inte jämföra med varandra. Två viktiga punkter som jag tycker är ett måste innan man börjar med löpträning: 1) Att man byggt upp bålstyrkan igen! Är man inte stark i bålen så är det omöjligt att hålla en bra position när man springer. Har man felaktig position ökar risken för att skada sig avsevärt. Stark och stabil bål är ett måste! 2) Att man kan knipa ordentligt igen. Inte nog med att det är mindre skoj att läcka under löpträningen - man kan få stora problem i framtiden. Framfall, läckage och liknande är inget man vill råka ut för. Okej? Känner du att du kan bocka av båda dessa punkter - kör på MEN lyssna på din kropp! Är du inte där än? Det finns mängder av andra sätt att bygga upp sin kondition på. Styrketräna och låt din kropp få en chans att bli stark innan du snörar på dig springskorna.

Så här ser jag ut när jag försöker prata allvarliga ting med er ;)




Kommentarer

Passande inlägg att läsa så här efter en runda :-) Själv har jag byggt musklerna men foglossningen sitter fortfarande i 11 månader efter att L föddes. Tips?

Svar: Det är svårt att generalisera just foglossning men allmänt gäller att undvika den träning man får ont av, bygga upp musklerna kring bäckenet och stretcha ordentligt.

Jag har själv stora problem med min foglossning fortfarande så jag förstår sig och vet att det inte är kul :(

Kram!
Malin ☆

Bra inlägg gumman och jag älskar bilden med texten under, haha, du är så söt :D

Svar: Haha, ja jag vet inte hur jag ska göra när jag inte ska använda min "smile-pose" :D
Malin ☆

Hahah ja jisses, samma här! Ska vi göra något runt 9-10, kanske till och med 11-tiden om det är en bit bort så känns det stressigt, hahah fy så bortskämda vi är här uppe i norden som får lov att vara hemma med våra små så länge, men jag älskar det ;D Extra skönt att få sista sommaren också!!

Puss och godmorgon vännen!

Godmogon vännen! Vilket bra inlägg och bra att du tog upp de två viktiga punkterna som jag inte alls tänkt på! Jag trodde det var frittfram att börja igen efter att ha fått ok-stämpeln på efterkontrollen. Men du fick mig på andra tankar, TACK <3 Framtida bekymmer vill jag inte ha.

Hoppas du och Jolie får en fin dag och se vilken tur ni har med vädret till dagens MBC! Härligt :-)
Förresten, tror du jag vågar börja med lite plankan nu? Tilde blir 4 veckor idag ;-)

Många kramar!

Svar: Ja, det är lätt att man glömmer av sig lite. Särskilt när man så gärna VILL! Men det är bättre att ta sig tiden att bygga upp kroppen igen innan man ger sig på löpning :)

Känns det bra så kan du ju börja lite lätt på knä med plankan. Lyssna på kroppen och se hur det känns! Snart dags för efterkontrollen för dig nu ju och efter det kan du lägga i nästa växel :D Men börja lite i smyg du!

Kram <3
Malin ☆

Hej. Jag springer 5 dagar i veckan. Känns helt rätt träning för mig. Min senaste graviditet (16 månader sen) hade jag viloläge i 1.5 mån. 11 dagar med strängt viloläge inlagd på sjukhus. Jag fick spänningar i ryggen innan jag i början av året börja mjukträna löpning. Nu kör jag som sagt ganska hårt och har jag ett ofrivilligt upphåll som jag haft vid tex bihåleinflammation och hosta känner jag av i ryggen ganska fort att jag inte tränat. Kan inte ens föreställa mig hur det skulle kännas att inte få löpa. Gym är inte riktigt min grej =)Plankan är också något jag gör regelbundet.Ha en fin dag! KRAM

Svar: Härligt att det fungerar så bra för dig nu! Det gäller att hitta sin grej som man tycker är skoj och kan fortsätta med :D Jag är inte heller någon gymtjej utan föredrar att träna hemma/utomhus :)

Hoppas du har haft en bra dag!
Stor kram!
Malin ☆

Jättebra sammanfattat!

Svar: Tack Johanna!
Malin ☆

Jeanette

Jätte bra skrivit å söt bild;)
vad tycker du om träning med pilatesboll?

Svar: Jättebra att träna med pilatesboll! Särskilt efter en graviditet men såklart annars också :)
Malin ☆

Madelen

Malin kan du inte ge mig tips på bra intervallträning:-)? Springer bara längre sträckor mellan 5-7 km 3 ggr i veckan men skulle nu vilja börja med lite med intervallträning och vet inte hur jag ska lägga upp de. Tack för en grym blogg! Kram

Svar: Absolut, det kan jag göra! Återkommer till dig ikväll - påminn mig om jag glömmer av det, hihi :) Lite ont om tid nu!
Tack för att du läser min blogg <3
Kram!
Malin ☆

Haha fan du är så skön jag älskar när du sätter humorn till!! Vet att du har tonvis med just sådan!! :D

Alltså den där plankjäveln, fan jag gav ju upp efter en månad för jag gjorde väl fel eller nåt men fick så problem med kroppen, fogar, rygg it all came back to me.. ;)

Puss påre

Svar: Haha, visst kan jag? :D Mitt Bugga/Lattemorsor inlägg var också skrivet med lite ironi men det var det minsann ingen som förstod.... ;) ;)

Ja, du jag har tänkt på det där, tror att du gjorde den med del teknik. Då är det vanligt att man får ont, speciellt i början. För det ÄR en BRA övning när man gör den rätt men när man får ont som du fick så är det såklart rätt att avbryta. Jag ska ha lektion för dig när jag kommer ner, haha :D

Puss <3
Malin ☆

Heja Malin! Dessa orden tar jag med mig :)

Gillar din allvarliga min :) inte så jätteläskig iaf ;) hihi


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »