Videoblogg: Sidoplanka!

Hej vänner! Jag vill i denna videoblogg visa er hur en sidoplanka ser ut. Ni är säkert många som har koll på detta redan men se det som repetition! Jag tycker att man ska köra denna sidoplanka tillsammans med en vanlig rak planka dagligen när man bygger upp musklerna igen efter en graviditet. Målet är att orka 3*1 minut två gånger om dagen. Denna övning kan göra ont i ljumskarna vid vissa typer av foglossningsproblem. Har du haft problem så känn efter en extra gång och börja gärna att göra den på knä. Det ska inte göra ont i ljumskarna! [videofyme id="527041" width="500" height="320"]   En sak jag missar att säga i filmen - tänk på hur ni har den undre armen. Den får inte hamna för långa fram och inte för långt bak. På mig här nu skulle jag vilja putta in armen lite mot kroppen. Alltså den armen jag stöder på. Svårt att förklara men jag hoppas ni förstår hur jag menar :)



Kommentarer
Jeanette

Bra med dina videobloggar med träningstips tycker jag :)! Tänkte börja köra plankan hemma nu, åtta v efter förlossningen. Undrar hur många sek vila du rekommenderar mellan övningarna? Alltså mellan minutrarna?

Svar: Jag skulle rekommendera dig att börja med 3*30 sekunder och vila 30 sekunder mellan varje planka. Sedan när du kan öka på träningstiden behåller du vilotiden på 30 sekunder. Och när du är riktigt stark så du klarar 3*1minut kan du börja minska vilotiden lite till :)

Hoppas du förstod hur jag menade nu. Lycka till!
Malin ☆

Åh, vad bra! Alla tips på att få tillbaka kroppen efter graviditeten emottages tacksamt =)

Kram!

Svar: Tack Mia, vad kul att du gillar det :) Kram!
Malin ☆

Nilla :)

Den där skulle jag behöva göra lite oftare..precis som den vanliga plankan. Men jag haaatar ju den, ha ha. Du är så duktig och peppar så bra med dina tips. Puss

Svar: Haha, jag har en riktig hatkärlek för plankan :D Sååå effektiv men sååå jobbig ;)
Puss!
Malin ☆

Har säkert sagt det innan, men säger det igen. Jag uppskattar dina videoinlägg och visar hur man ska göra. Visste inte att man kunde göra denna på sidan. Så den ska provas ikväll :D
Kramar

Svar: Tack Emma och lycka till ikväll :D Kram!
Malin ☆

» Maria

Grymt! Jag körde sidoplankan igår men fick inte riktigt till det. Får alltid ont i axeln så något fel gör jag allt. Får träna mera :)
Ryggklappen du visade förut har jag inte sett förens nu. Kul! Och vad söt Jolie är :D Hon ville minsann inte att mamma skulle filma ;)


hoppas allt är bra med er!
pussåkram :)

Svar: Ofta blir man lite "hängande" på axeln när man gör plankan. Tryck upp ordentligt! Mitt bästa tips här :)

Vi mår bra! Hur mår ni? Blir det någon Beeee?
Puss <3
Malin ☆

» Lena

Näe, nu måste jag nog ta och skärpa mig med hemma träning. Tycker plankorna är så jobbiga, men effektiva. Ska börja med knäna och inte direkt med tårna, kanske går bättre då haha :D
Tack för tipsen och videoinläggen! Kramar

» Carro

Hej Malin!

Jag är ganska nyförlöst (fick min Amadeus 15 Maj) och undrar när jag kan börja köra exempelvis plankan? Har du någon aning om när jag kan börja med crosstrainern dessutom? Jag förlöste naturlig väg men fick sy en hel del. Har haft lite svårt att knipa av kiss strålen men märkte idag att det börjar fungera igen. Hoppas du har svar på mina frågor.


Kram på dig!

Svar: Åsikerna går isär när man kan börja med t.ex plankan efter förlossningen. Jag tycker man ska vänta åtminstone fyra veckor och känns det då bra kan man börja med plankan på knä. När man sedan fått grönt ljus på efterkontrollen går det bra att köra på hårdare så länge allt känns bra i kroppen.

Knipövningar och att bara ligga på rygg på golvet (med böjda knän och fötterna i golvet) och spänna magen/bålen är bra övningar som man kan starta med i princip direkt efter förlossningen. Så kör på med det ett par veckor till och sedan lägger du till plankan.

Vad gäller Crosstrainern tycker jag du bör vänta tills du kan knipa ordentligt! Hoppas mina råd kan hjälpa dig lite och stort GRATTIS till lille Amadeus!

Kram <3
Malin ☆

Sofie

Tack för dina tips Malin! Blir riktigt inspirerad :) Plankan är ju riktigt effektiv :)

Svar: Vad kul att höra och TACK! Plankan är jobbig men SÅ effektiv :)
Malin ☆

Malin

Åh vad roligt med en ny övning! Jag brukar köra den vanliga plankan fast i 3*30, när skall man öka till 3*1 min? :)
Tusen tack för att du lägger ut olika övningar du peppar mig till att försöka få orken varje dag att träna eller åtminstone promenera längre promenader än vad jag brukar. Önskar att jag hade lite mer jävlar anamma vad gäller maten men jag hoppas att jag kommer lyckas gå ner de få kg jag har kvar sen min graviditet! :)

Stora kramar

Svar: Om du klarar att köra 3*30 sekunder på tå med en bra hållning tycker jag du ska gå upp till 3*45 sekunder. När du sedan klarar det går du på 3*1 minut :D

Tack för att du tar dig tid att skriva en kommentar - det peppar mig att fortsätta ge träningstips :)
Jag hejar på dig!

Stor kram!
Malin ☆

Vad gullig du är! Och vilket härlig dialekt :)

Jätte kul med såna här videosar, keep up the good work!

Svar: Men åh, tack tre gånger om :D
Malin ☆

Så bra :)

Vilket bra inlägg!!!
Tycker sidoplankan e jätte svår vinglar både fram och tillbaka, visste inte alls att den gick att göra på knä så det måste jag prova.

PS:du behöver inte ursäkta dig hela tiden i videoinläggen, du är skit bra på att visa :)

Svar: Tack Michaela! Jag tycker det är svårt att visa, vill gärna få med allt och få det "perfekt" men jag gör mitt bästa. Jättekul att höra att du tycker att det jag gör är bra :)

Hoppas sidoplankan på knä gick bra :D
Kram på dig
Malin ☆

Tack för en bra video. Har precis börjat med dem så det gav lite bra tips.

(råkade radera dig på instagram... hoppas jag blir insläppt igen...)

Svar: Absolut, bara skicka förfrågan så godkänner jag med detsamma :D Om du inte redan gjort det? Hihi :)

Kram på dig!
Malin ☆

Lisa - Mamma till Alva och Noah

Jag testade förut :) ska börja med det med! Tack för att du visade hur :)

Svar: Härligt att höra Lisa! Du är grym :D
KRAM!
Malin ☆

Jag hatar sidoplankan för jag får alltid ont i knäna när jag gör den. Gör säkert nåt fel. Men jag orkar inte göra den med fötterna i så det måste bli med böjda ben när jag väl pinar mig igenom den :(

Svar: Vart på knäna får du ont? Om underlaget är hårt kanske det kan hjälpa om du gör den på en träningsmatta/liggunderlag eller liknande? Bara en tanke här :)
Malin ☆


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »