Recension Fitnessfighten

God morgon vänner! Som utlovat tänkte jag skriva några rader om min upplevelse av Fitnessfighten som jag kört denna månad. Innan jag gick med i programmet hade jag gjort lite research och jag kan villigt erkänna att förväntningarna inte var så höga. Dock gick jag in med inställningen att jag skulle ge det en ärlig chans och det har jag också gjort. Jag tänkte börja med att berätta hur programmen för kost och träning har varit upplagda. Kost Kostprogrammet man får är väldigt basic och går i princip ut på att äta efter tallriksmodellen. Man ska äta var 3:e timme för att hålla igång förbränningen och det är sex mål per dag som gäller. 1500 kcal per dag är det som gäller för kvinnor. Träningen Träningsprogrammet tar cirka en timme att genomföra och har varje dag sett ut så här:
  • 10 minuter Cardio (Cardio = Konditionsträning t.ex Cykel, Löpning, Crosstrainer, Roddmaskin)
  • 3 styrkeövningar, 2 x 15 reps på varje övning.
  • 10 minuter Cardio
  • 6 styrkeövningar, 2 x 15 reps på varje övning.
Vad tycker då jag? För mig har inte Fitnessfighten givit så mycket. Jag hade hoppats på att få lite ny inspiration och nytänk på olika områden men känner att det tyvärr inte alls blivit så. Sund kost äter jag redan och att träna en timme varje dag, sju dagar i veckan är inte riktigt min grej. Dessutom så var övningarna de sex första dagarna exakt likadana vilket för mig kändes konstigt. Missförstå mig inte nu - jag tränar gärna flera dagar i stäck, ibland utan vilodag/återhämtning, men då ser jag till att involvera olika muskelgrupper. Rekommenderar jag Fitnessfighten till andra? Både ja och nej. Om ni känner att ni har stor koll på er kost och träning tycker jag det finns bättre alternativ och utmaningar att välja. Men om ni känner att ni har dålig koll på hur man ska lägga upp kost- och träningsprogram för att komma igång med ett hälsosammare liv kan jag rekommendera Fitnessfighten. Även ni som har koll på övningar men kanske är otränad och har svårt att komma igång tycker jag med fördel kan köra programmet. Inga egentliga förkunskaper krävs. Har du någon gång varit på ett pass BodyPump för exempel så kommer du känna igen de flesta övningar. Alla övningar visas dessutom både med bilder och videos vilket jag tycker är ett stort plus! Frågor på det? Shoot! En parentes till inlägget är att jag två av veckorna har varit otroligt förkyld och därför inte kunnat träna. Detta förändrar dock inte min upplevelse av det hela då min recension är baserat på annat än mitt resultat. Se till att vara friska om ni ska köra - det finns ingen möjlighet att börja en ny fight om du inte kan fullfölja. Jag kan förstå det på ett sätt samtidigt som det känns väldigt surt på ett annat sätt då tävlingsmomentet för mig försvann samma dag jag blev sjuk. Vill även understryka att jag inte vill låta negativ med mitt inlägg - att peppa människor till träning är aldrig fel! Så är ni sugen på att delta - KÖR! Om inte annat blir ni, precis som jag, en erfarenhet rikare.



Kommentarer

uppfattar dig absolut inte som negativ, mer ärlig och det är ju det man är ute efter när man läser en recension =)

Svar: Tack vännen, så sällan jag skriver sånt här men det är ju ärlig jag vill vara så då uppfattades det ju rätt, hihi :)
Malin ☆

Skönt att få en helt ärlig recension! Tycker du lyfter bra punkter, både positiva och negativa, vilket gör det lättare för någon att bilda sig en uppfattning om programmet :)

Svar: Tack Nena! Då gjorde min recension kanske lite nytta :)
Malin ☆

» Sarah

Bra recension! Ärligt är alltid bäst och du ska ju recensera DIN åsikt :)
Hade själv aldrig hört talas om Fitnessfighten innan men kan bara hålla med dig om att ju fler "påhitt" som gör människor friskare och gladare, desto bättre!

Ha en BRA fredag fina du,

KRAM

Svar: Tack Sarah! Alltid svårt att skriva recensioner tycker jag men övning ger ju färdighet så glad att du tyckte jag lyckades :)

Hoppas du har en härlig lördag!
KRAM
Malin ☆

Anna

Kan du inte berätta lite mer om kostschemat? Vad åt du? Hur mycket?

/ Anna

Svar: Alltså kosten var väldigt basic - tänk tallriksmodellen! Kött, fisk, kyckling, grönsaker, frukt, ris, pasta. Långsamma kolhydrater framför snabba. Inget socker.
Malin ☆

Veronica

Hej,
har nyligen hittat till din blogg och har de senaste veckorna läst troget!
Som småbarnsmamma gillar jag t ex tipsen om hur man kan träna på lekplatsen! Jättegärna träningsinlägg, det är inspirerande. Jag är som sagt ny läsare, undrar lite om vad du säkerför typ av jobb - är det inom hälsa och träning?
Trevlig helg och tack för en bra blogg!

Svar: Tack Veronica och välkommen hit :)

Jag ska se om jag kan komma igång med träningstipsinläggen igen, går lite på sparlåga där just nu men vet att ni är många som önskar det.

Jag söker en anställning inom ekonomi/admin på cirka 50% som jag kan kombinera med mitt företag :)

Trevlig helg & Kram!
Malin ☆

Lisa - Mamma till Alva och Noah

[MARKED AS SPAM BY ANTISPAM BEE | Server IP]
Jäkligt bra recension :) vet de som är skitnöjda men det finns ju missnöjda också och bara för att man är det betyder det inte att själva utmaningen i sig är dålig, vi alla är olika helt enkelt och som du säger, du äter ju redan sunt och tränar hela tiden så.. :) jag älskar ärliga människor!

Svar: Tack Lisa vad glad jag blir! Det är kul att recensera när man får bra feedback på det :)

Kram på dig och Trevlig helg!

Ps. Följer ju dig på Instagram och du är så grym med din träning. Heja heja!
Malin ☆

Emme-Li

1500kcal om dagen och träna 1 timme om dagen!?
Hur tänkte dom då?
Låter helt galet i mina öron:)

Svar: Ja, jag känner också att det är på gränsen med så få kcal... Men som jag uppfattar det är det snabba "resultat" man vill åt här. Märka stor skillnad första månaden och på så sätt få en kick att fortsätta!

Dock är det ju mest vätska man tappar första tiden, iaf om man ätit osunt innan, och därav många kilon ned på vågen. Men det är ett annat ämne som jag inte orkade ta upp i detta inlägg :)
Malin ☆

» Lena

Jag tycker det var en riktigt bra recension som tar fram båda sidorna :) Tror nog också att det skulle passa bättre för sådana som vill komma in i det här. Skulle kanske tycka att det här vore kul, men att träna en timme varje dag är inte heller riktigt min grej. Vill i alla fall bli bättre på att träna lite oftare så ska försöka lägga upp något träningsschema. Det blev litelite off topic från recensionen här.


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »