Svar på träningsfrågor del.4

Hej vänner!
 
Då kör vi sista omgången med svar från frågestunden. Svaren från de andra omgångarna hittar ni i kategorin Frågor & Svar. Självklart får ni alltid fråga mig i vilket inlägg som helst, har jag tid och möjlighet så svarar jag alltid, men det är skönt att få allt samlat så här ibland, eller hur? 
 
Kram på er!
 
  • Tips på bra, nyttiga mellanmål och snabba, nyttiga luncher önskas från en som är nybliven mammaledig?
Svar: Ni är många som frågar efter detta så jag ska försöka ta mig tid att blogga mer om det. Jag har min kategori Recept & Matnyttiga tips som sakta men säkert fylls på. Generellt vad gäller mellanmål så äter vi oftast för lite - jag tycker inte en frukt är ett dugligt mellanmål. Vad gäller dagens alla måltider - planering är A och O både för att det ska gå snabbt och enkelt. Återkommer i ämnet i ett eller flera separata inlägg!
 
  • Så kul!
  • Tips på bra mellanmål? (bilder)
  • Tips på bra mellanmål som man kan ha med sig i väskan?
  • Hur många ggr i veckan tränar du och hur kan en träningsvecka se ut ungefär?
  • Kram!
Svar: Angående mellanmål - se svaret ovan. Ägg är ett av de bästa mellanmålen att ha med i väskan. Ett kokt ägg håller sig fräscht i cirka 24h så länge man behåller skalet på. Mättar och ger bra energi! Just nu har jag träningsförbud (och kan heller inte träna) på grund av astman så för tillfället är det tyvärr noll dagar i veckan. Jag hoppas dock att restriktionerna ska släppas lite efter ett läkarbesök på tisdag även om läkaren har sagt att jag inte kan räkna med att få smyga igång igen förrän efter nyår. När jag är frisk tränar jag i regel fyra dagar i veckan. Vad och hur jag tränar beror på vilket mål jag arbetar efter för stunden. Mitt hjärta klappar dock alltid varmast för styrketräning :)
 
En typisk frukost för mig innan jag började med periodisk fasta. Nu äter jag det dubbla till frukost men som mellanmål skulle denna portion vara bra :)
 
  • Träning som gravid (med tvillingar)? Brukar normalt gymma med maskiner och fria vikter samt gå på spinning och Bodypump pass. Har varit extremt trött första tiden så träningen har hamnat i skym undan men nu i v14 känner jag mig piggare och är sugen på att dra igång. Vore kul med tips på bra övningar som stärker de ställen som belastas mycket under graviditet och som inte kräver för mycket av magen då jag tycker det är obehagligt nu att jobba med magmusklerna.
 
Svar: Grattis till tvillingarna i magen! Oavsett hur många barn som väntar i magen så gäller alltid detsamma vid en graviditet - nämligen att behålla det man redan har och inte jobba efter att bygga nytt och/eller förbättra. Generellt så tycker jag du kan köra det som känns bra. Undvik det som belastar magmusklerna då det skapar ett ökat buktryck och eftersom du redan nu känner obehag kring det. Välj gärna maskiner framför fria vikter då du på det sättet ställer mindre krav på kroppens stabilitet. Knipövningar och bäckenkontroll är viktiga under graviditet. Lycka till :)
 
  • Hej, har du nå tips på ett nyttigt bröd? Jag brukar försöka hålla mig borta ifrån bröd, men på helgerna är det väldigt gott med en macka med sallad, salami och brieost ;) Så, har du recept på ett mjukt bröd som är nyttigt?
 Svar: Nyttiga recept svämmar det över av på nätet om man googlar lite. Tyvärr gillar jag inte själv att baka så sitter inte på något bra recept i bakfickan att dela med mig av :) Vill man köpa färdigt rekommenderar jag brödet Rågstyrka som är ett relativt "nyttigt" alternativ.
 
  • Hej! Har en fråga angående en av plankorna. Man börjar i sidoplanka och sedan vrider man kroppen så att bröstet hamnar mot golvet och så för man handen under kroppen, lite som en skruv. Jag hoppas du förstår vilken jag menar. Det jag undrar är om du skulle kunna lägga upp en video om hur man gör den på knä. Orkar bara någon på tå och vill då göra resten på knä. Sen får du gärna ta med några andra bra varianter på plankan och lite teknik. Tycker det är svårt att veta hur mycket av ryggen som ska hållas upp för att den ska bli korrekt. Med rumpa och svank blir det lätt att man tappar.
Svar: Absolut, jag är med på vilken du menar. Helt rätt av dig att gå ner på knä istället för att fortsätta på tå när du känner att det blir tungt. Detta gäller alltid ALLA övningar - gör hellre en mindre avancerad övning med rätt teknik och med rätt muskler påkopplade än att göra en avancerad variant med fel teknik. Jag ska se om jag ordna någon videoblogg med plankor i helgen :)
 
  • Vad har du för erfarenhet av crossfit? Fördelar/nackdelar? Jag har precis hittat den träningsformen och känner att jag är fast :) 20 minuter intensiv träning passar mig ypperligt för tillfället. Med en 4 månaders kille så finns inte alltid tiden till :) Känner även att de 20 minutrarna ger mer än 1 timmes styrketräning på egen hand. KRAM!
Svar: Vad roligt att du hittat något som passar dig! CrossFit har, precis som all annan träning, sina fördelar och sina nackdelar. För er som inte vet vad CrossFit är så kan det enkelt beskrivas med att man ska bli så bra som möjligt på ALLT. Man ska vara bra på att springa 100 meter, man ska vara bra på att springa två mil, man ska vara bra på de olympiska lyften, man ska vara bra på att simma. Man blir aldrig bäst på någonting men man blir grym på väldigt mycket. Som ni säkert förstår tar det alltså tid, nu pratar vi åratal, att bli riktigt grym på CrossFit. Sporten, för ja, jag tycker man kan kalla det sport, har tyvärr många felaktiga rykten om sig. Bland annat att den skulle vara farlig och orsaka många skador. Tyvärr finns det många skador i sporten men det beror på att utövarna tar sig vatten över huvudet. Det säger sig självt att har man aldrig tränat innan så kan man inte gå in och köra tunga olympiska lyft. Då blir man garanterat skadad. Tanken med CrossFit är att man ska kunna skala alla övningar till en enklare variant och därför ska alla kunna utöva sporten. Dock missas ofta just biten med skalning, människor drar på sig skador och sporten får dåligt rykte. Personligen kommer jag aldrig bli ett inbitet CrossFit-fan även om jag gillar att inspireras därifrån och ofta själv kör HIIT-träning. Alltså högintensiv intervallträning som är det CrossFit faktiskt är. Om jag rekommenderar CrossFit? Som med allt annat så beror det på vad målsättningen är. Gillar man HIIT-träning och har som mål att få en väldigt allsidigt tränad kropp så kan CrossFit vara svaret. Vill man bli bäst på att springa marathon? Vill man tävla i Bodybulding? Ja, då är inte CrossFit svaret :)
 
Karl Dyall som är en av de främsta vi har i Sverige inom CrossFit föreläste och höll en workshop under PT-dagarna om just CrossFit. En mycket bra, givande och intressant timme!



Kommentarer

Intressanta frågor och bra svar! Kul :-)


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »