PT Challenge May

Hej vänner! Här kommer nu bloggens första officiella utmaning och det är även min första utmaning som personlig tränare riktad till er. Är ni taggade och vill vara med? Jag hoppas det! challenge Då många har önskat ett utmaning som involverar att "komma igång" så har jag valt en bred utmaning som passar utmärkt för att just komma igång men utmaningen passar även er som vill förbättra era resultat och få en kick framåt av det. Låter det bra? Utmaningen startar nu på torsdag den 9 maj och den avslutas på dagen en månad senare - alltså den 9 juni. Utmaningen ser ut så här: Måndagar: Knäböj Tisdagar: Plankan Onsdagar: Armhävningar Torsdagar: Knäböj Fredagar: Plankan Lördagar: Armhävningar Söndagar: Vila! Varje dag: Plocka bort så mycket socker som möjligt, ta trapporna istället för hissen, ut och promenera - bli medveten! Målet är att på respektive dag göra så många knäböj som möjligt, så många armhävningar som möjligt och stå i plankan så länge som möjligt och allt ska göras med korrekt och strikt teknik. På söndag, när vi hunnit köra alla övningar en gång, vill jag att ni mailar mig på malin.k@live.se med era startresultat för respektive övning. Märk mailet med "PT Challenge" följt av erat namn. Jag kommer att peppa er, uppdatera er och svara på era frågor via bloggen och jag tänkte även försöka slänga in lite extra pepp via Instagram. Är ni osäkra på tekniken så får ni gärna filma er själva (max 20-30 sekunder) och maila till mig så ger jag tips och råd. Detta gäller under hela utmaningen! Förutom att ni alla som är med vinner högsta vinsten i att bli starkare kommer jag att tävla ut två stycken timmar med PT-Coachning till er antingen med mig direkt eller via mail om vi inte har tillfälle att träffas. Ena timmen kommer gå till den som procentuellt sätt har förbättrat sig mest i samtliga övningar och den andra timmen kommer jag att lotta ut till alla er som deltar. Låter det skoj? Är ni med? Har ni några frågor? Jag hoppas ni är många som vill vara med och att vi får en rolig utmaningsmånad tillsammans nu!

bild (26)

Och pssst... Gillar ni min utmaning blir jag såklart jätteglad om ni sprider den vidare via era bloggar, Facebook, Instagram, Twitter och liknande. Tack!




Kommentarer

Jag är med! Perfekt att den går att kombinera med övrig träning också :) Gissar att det är okej att köra plankan andra dagar också, och att lägga in fler benövningar på squatdagarna och sådär? Taggad!

Svar: Absolut - du kör precis det du vill, orkar och känner för utöver utmaningen :)
Malin ☆

Nathalie 19 år och mamma till Neo

Detta ska bli riktigt spännande! Åh vad peppad jag är!
Jag har bara en fråga. Jag har väldigt svårt att göra korrekta knäböj eftersom jag inte är tillräckligt spänstig i mina vader och hälsenor. Jag kommer inte tillräckligt långt ner och försöker jag komma längre ner tappar jag balansen och faller framlänges.
Har du några konkreta tips som du kan ge mig just nu eller finns det någon likvärdig övning jag kan göra, som exempelvis utfall för att få övningen korrekt gjord? :)
Stor kram för dig och din engagemang!

Svar: Åh vad kul att du är med!

Testa att lägga en liten kil (en bok, en kudde eller något annat) under hälarna när du kör för att lösa det kortsiktigt och för att lösa det långsiktigt så stretcha vadmuskulaturen och försök att rörlighetsträna fotleden!

Kram på dig!
Malin ☆

My

Åh vilken bra utmaning! Hoppas min inflammation i axeln läkt ut tills på torsdag så jag kan hängs på. Annars får jag hoppa på när det känns okej! :)

Svar: Jag håller tummarna för dig - annars får du börja med squatsen och lägga till de andra övningarna när axeln känns bra :)
Malin ☆

» Maria

Tjoho, jag började igår. Med Olgas bok. :)

Svar: Dubbelt tjohoo på den :) Heja heja!
Malin ☆

Emelie

Helt klart på! Älskar utmaningar!

Svar: Vad kul Emelie! :)
Malin ☆

Jenny

Hej jag undrar om man kan anlita dig som personligtränare nu direkt :) Känner panik inför sommaren :P vill ha privat coaching inte vara med i nån grupp :)

Svar: Det kan du absolut göra - maila mig på malin.k@live.se så löser vi det :)
Malin ☆

Linda

Kul! Jag är på!

Är tanken att köra så många av resp övning per dag utan paus alltså?
Inte jobba i sets och repetition, eller?

Svar: Vad kul!

Precis - göra så många repetitioner av knäböj som möjligt på "knäböjsdagarna", så många repetitioner av armhävningar som möjligt på "armhävningsdagarna"...osv :)

Alltså endast ett set och vi kör alla repetitioner i ett sträck!
Malin ☆

Ja, men alltså.. borde ju hoppa på detta va? ;)

Svar: Jaaa, klart du borde :D
Malin ☆

Sara T

Funkar övningarna lika bra när man är gravid? I så fall är jag gärna med :-)

Svar: Nja, både ja och nej :) Dels är det väldigt individuellt och sedan ska man undvika plankan i senare delen av graviditeten. Huvudregeln är att "träna för att underhålla det man har och inte förbättra" när man är gravid. Vilken vecka är du i?
Malin ☆

Carro

Jag är med :) Passar ju utmärkt med en sån här utmaning. Har ju fastnat helt i mina joggingrundor ;) Du är fantastisk Malin!

Svar: Vad roligt Carro! Då passar det ju perfekt för dig att komplettera joggingrundorna med lite styrka nu :)
Malin ☆

Josefin

Hej! Jag har läst din blogg länge men brukar inte kommentera, men det här låter jättekul, jag är på! En tanke som jag skulle tycka om såhär innan man sätter igång, kan inte du göra ett video inlägg där du visar teknik och ger tips för varje övning? :)

Svar: Vad roligt att du hängt med länge Josefin :)

Jag har en tanke att göra det men kommer nog tyvärr inte hinna tills utmaningsstarten imorgon. Lovar att ge tips, kanske även videobloggar, längs vägen dock!
Malin ☆

» Ika

Jag är med! :)

Svar: Vad kul :)
Malin ☆

Klarr ja är med!:-) kör crossfit 5 dagar i veckan men detta hinns ju med också:-) gud va kul pch peppande!:-)

Svar: Vad roligt att du är med Jessica!
Malin ☆

Jag är helt klart med :)

Svar: Vad roligt!
Malin ☆

Therese

Åh så kul jag är med :)

Svar: Vad kul Therese :)
Malin ☆

Melissa

[MARKED AS SPAM BY ANTISPAM BEE | Server IP]
Men va kul!! Detta vill jag gärna vara med på! Du är verkligen inspirerande. Behöver man anmäla sig eller så?

Tack för en toppenblogg!

Svar: Ja, du anmäler dig genom att maila mig dina startresultat på söndag :)

Tack för att du läser <3
Malin ☆

» Ida

Fasen vad roligt! Jag är på :)

Svar: Vad kul Ida :)
Malin ☆

Pernilla Jonasson

Kul!! Jag är med :) Jag är en sån där som aldrig kommenterar, men alltid läser! Du inspirerar :)

Svar: Vad kul att du är med Pernilla och tack för din kommentar!
:)
Malin ☆

vilken jättebra och rolig utmaning malin! jag körde igång med, squats, plankan och armhävningar igen när vi kom hem från vår spanienresa, efter ett litet avbrott. ökar på lite varje dag och det är SÅ kul. vilar förstås någon dag i veckan också ;) armhävningar har alltid varit min svaga sida men nu har jag gett mig sjutton på att klara fler och fler. längtar efter att bli starkare! :)

kram och tack för all inspiration. tittade igenom dina gamla videoinlägg häromdagen och fick bra träningstips, love it :)

Svar: Yeyy, vad roligt att du är igång! Armhävningar har länge varit min svaghet också men sedan jag "tog tag i det" för ett par månader sedan har jag snabbt fått resultat. Så kul!

Jag hejar på dig :D
Malin ☆

Är med, låter superroligt och peppande!! :D

Svar: Vad härligt Johanna :D
Malin ☆

Eva

Jag vill vara med och testa! Anmälan blir via mailet på söndag gissar jag?!

Svar: Precis, anmälan via mail på söndag :)
Malin ☆

» Lena

Jag är så med i utmaningen! Behöver komma igång med träningen igen då den dalat lite på sistone.. så det här är perfekt att kicka igång med! Tack så mycket! :D

Kram!

Svar: Åh vad kul att höra Lena :D

Kram på dig
Malin ☆

Emelie

Jag undrar om du kan lägga upp ett klipp för varje övning så att man gör "rätt"? :) kanske finns det gamla filmer på din blogg redan. Jag tränade med en PT för nåt år sen och fick veta att jag gjorde övningar fel fast att jag trodde jag gjorde rätt :P så skulle behöva uppdateras lite på vad man ska tänka på när man tex gör plankan å knäböj(som jag tydligen alltid gör fel på... man får inte svanka va? eller hur var det nu igen..) :)

Svar: Jag har en tanke att filma alla övningar men kommer tyvärr inte hinna göra det tills utmaningsstarten imorgon. Ska dock peppa och rådgiva så gott jag kan redan från start :)

Naturlig svank är helt okej när man gör benböj men det trixiga brukar vara att hålla den just naturlig. Bålkontroll krävs!
Malin ☆

KUL!!! Jag ska nog haka på - även om jag anser mig ganska aktiv redan :-)

En fråga gällande armhävningarna - är det strikta på tå man ska utgå ifrån? Eller får man välja själv och mäta förändringen utifrån det? Eller har du redan nämnt det kanske...?

KRAAM

Ps: Och hoppas lillskruttan kryar på sig snart!

Svar: Vad kul Nina! :D

Precis - armhävningarna ska vara på tå oavsett om man orkar göra en eller hundra stycken vid start :)

Stor kram!
Malin ☆

Ida

Hej Malin!

Jag vill absolut vara med på denna utamaning! :)
Men jag undrar om man kan lägga till magövningar nånstans?
Jag har fortfarande min gravidsladder mage kvar och vill så hemskt gärna få bort den. Skulle bli så glad om du ville tipsa om några magövningar som gör susen för detta!

Kramar!

Svar: Vad roligt att du vill vara med i utmaningen :)

Plankan som är med som övning är en jättebra övning för magmuskulaturen. Utöver det är det sund kost och regelbunden träning som gäller för att "få bort" gravidmagen.

Kram på dig!
Malin ☆

» Maria

Jag vill hänga på. Bara en fråga som du kanske kan svara på; är gravid och tror inte jag ska köra plankan längre nu och undrar om du kan någon annan övning att köra istället för att få bra styrka?

Svar: Denna utmaning riktar sig tyvärr inte till gravida i första hand då man under graviditeten ska satsa på att behålla det man har i muskelstyrka och kondition snarare än bygga mer/förbättra.

Men såklart väljer du själv vad som känns bra för dig!
Malin ☆

Annelie

Kul utmaning! Peppad på att haka på.

Svar: Vad kul Annelie :)
Malin ☆

Anna

Jag är absolut på, ska göra så gott jag kan för att hänga med fram till den 9 juni... har en tendens att ge upp och tröttna. Hoppas och håller tummarna att jag inte ger mig! :D

Svar: Klart du hänger på hela vägen denna gång - eller hur? :D
Malin ☆

Evelina

Hej Malin!
Ååh, det här vill jag jätte gärna vara med på. :)


Anmälan på söndagen, ska man skriva hur många knäböj, armhävningar och hur länge man orkat stå planka varje dag eller bara startdagen?

Vad skoj!

Svar: Bara startresultatet och sedan slutresultatet behöver noteras :)

Vad kul att du hakar på utmaningen!
Malin ☆

» Ika

Måste bara fråga när man ska köra knäböj ska man göra med vikter eller bara använda kroppsvikten? :)

Svar: Med kroppsvikten :)
Malin ☆

Jag är på :) om man inte klarar armhävningar/en armhävning på tå då? Är det inte bättre att göra så många man orkar på knä än inga alls?
Sååå synd att du inte bor närmre skulle så gärna vilja delta i din mamabootcamp. Har tränat barnvagnscrossfit nu under våren o älskat det men tyvärr är redan terminen slut o ledaren börjar jobba till nästa termin så kanske inte blir nåt mer :(
Vill träna med andra men svårt att orka iväg på kvällarna o alla pass här är dessutom slut för terminen. Något tips för att hålla igång den träning jag byggt upp under våren?
Tack för en bra o peppande blogg!
Kram Kristin

Svar: Om du klarar att göra en armhävning på tå så är det ditt startresultat. Sedan varje gång du kör så börjar du på tå för att sedan fortsätta på knä alternativt göra armhävningarna mot en bänk. När månaden sedan har gått så ser du återigen hur många du kan göra enbart på tå :)

Kram & tack för att du läser!
Malin ☆

Erika

Jag är på, grymt taggad! :)

Svar: Vad kul Erika :)
Malin ☆

Jeanette(Sundsvall)

[MARKED AS SPAM BY ANTISPAM BEE | Server IP]
Jag vill också vara med :)! Jätteskoj med en utmaning!

Svar: Yeyyy! :D Vad kul!
Malin ☆

Maja

Vad kul! Jag är såklart med :) .. Men en fråga , jag har problem med mina knän pga fotboll så finns det något annat man kan göra istället för knäböj ? :) kram

Svar: Det finns massa bra övningar för benen man kan göra men just för att delta i utmaningen vill jag att man klarar att göra benböj så att det blir lika för alla :)

Kram!
Malin ☆

Precis vad jag behövde! En spark i baken för att äntligen komma igång med träning! För att få ordning på kroppen en gång för alla!
Jag är med!

Svar: Vad kul Zandra!
Malin ☆

[MARKED AS SPAM BY ANTISPAM BEE | Server IP]
Ska man göra så många knäböj/armhävningar/plankminuter som möjligt i rad eller totalt under dagen? Kan man alltså göra så många man orkar på morgonen och sedan så många man orkar på kvällen och lägga ihop det till ett resultat?

Svar: Så många som möjligt i rad under ett tillfälle på dagen :)
Malin ☆

» Malin

Jag hänger också på!:)

Jag är gärna med i sådana här challenge om någon månad, skulle gärna vara med i denna också, men eftersom jag har BF 7.6 så kanske det inte passar så bra :)
Kan ju fråga av dig nu också, hur fort efter förlossningen kan man börja träna igen? Har sådan lust att börja träna hemma med hantlar och bara göra nånting för att komma igång men vågar inte mera just nu än att bara promenera lite. Kommer ju givetvis att börja gå omkring med vagnen sen så det är ju alltid en start :P Tacksam för svar! :)


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »