Frågestund | Träning

Hej vänner!
 
Då jag dras med en seg förkylning och fruktansvärd hosta så lyser träningen med sin frånvaro i mitt liv just nu. Otroligt frustrerande men tyvärr inte mycket att göra åt mer än att vänta ut det hela. Detta resultetar i att även träningsinläggen uteblir och jag önskar att mitt blogginnehåll till ca 50% ska bestå av just träningsrelaterade inlägg. Självklart kan jag blogga om träning utan att träna själv men inspirationen uteblir...
 
, jag tänkte att vi kör en frågestund där ämnet är träning. Hur låter det? Alla frågor är välkomna så länge de är inom ramarna. Tips från mig är att alltför personliga träningsfrågor är svåra att svara på då jag inte har hela bilden medan allmänna frågor uppskattas stort och de svaren kan dessutom många har nytta av. Kom ihåg att inga frågor är dumma!
 
Varsågoda att fråga på så ska jag försöka svara, eller påbörja att svara beroende på hur många frågor det blir, redan imorgon. Shoot!
 
Stretch & Teknikträning pågår!



Kommentarer
Anna H

Hej!

Tack för en bra blogg och krya på dig!

I somras skrev du om periodisk fasta och att du önskade gå ner i fettprocent och jag undrar hur det har gått? Det blev ju rätt stormigt då så jag förstår om du inte vill skriva om det men jag är nyfiken för egen del =) Om du inte vill svara här får du gärna mejla svar till mig. Hoppas detta hör till träning och är en okej fråga =)

Anonym

Hej!
Jag skulle vilja veta lite om kosttillskott för tjejer. Finns det något speciellt som man ska tänka på? Om man till exempel vill gå ner och bygga muskler samtidigt.

Jag fick barn för 5 månader sen och har nu under nån månads tid gått mina promenader, har i stort sett inga magmuskler kvar... Känns det som... Men har du några bra tips till bra övningar att börja med för att träna upp magen igen.
Gärna andra än sit up :)

marie

När man kör hemma träning, hade/har du alltid uppvärmning då? Tips på hur den utförs?

Sara

Jag tycker att marklyft är en bra övning men får inte riktigt till det rent praktiskt. Så min fråga blir: hur gör man ett marklyft med så bra teknik som möjligt? Några tips?

jessica

Hej hej.. ja tränar 4 pass crossfit i veckan och varierar andta dagar med löpträning och pw..men nu till min fråga, ja undrar hur jag ska äta? För att bygga mer muskler och mer starkare? Ja.läser och googlar,men alla säger ju olika pch man vet inte vad man ska.lyssna på? Det ska ju va något som funkar i längden..ja har kört mkt lchf, men hört arr kolhydrater är bra för att bygga muskler? Ha det toppen! 😊

» Mari

Vad kul :)
Hur kom det sig att du utbildade dig inom hälsa?

Sofie

Jag undrar hur jag på ett säkert sätt ska träna magen/bålen efter ett kejsarsnitt. Det har nu gått snart fem månader så det är ju helt läkt, men fortfarande otränat förutom promenader typ :)

Malena

Hur viktig är stretching? Behöver man stretcha efter träning som löpning, spinning och styrketräning?

Sama

Jag har under snart två års tid tränat militärträning (högintensiv funktionell träning styrka/kondition/balans/smidighet, utomhus utan redskap) och verkligen hittat min grej som jag tycker är superkul. Nu tillåter dock inte ekonomin organiserad träning längre, och då tar det tvärstopp. Jag tycker det är kul att träna och min problemkropp mår så mycket bättre av träning – men det blir inte av. Jag kan vara hur sugen och peppad som helst att träna, så kommer jag ut och sätter igång och så tar det tvärstopp efter två minuter – för att det är så vansinnigt tråkigt att träna ensam. Jag kan liksom inte få mig själv till att fortsätta, trots att jag vill och tycker det är kul egentligen. Men inte ensam. Och eftersom jag inte har någon jag kan fråga om sällskap så undrar jag helt enkelt om du har några bra motivationstips? Jag har ju hittat en träningsform som verkligen är ”jag” men just det där att inte ha någon att träna med, har du några tips på hur man kan få det kul/motiverande på egen hand? Så att det verkligen blir av? Jag tar mig ut, men tröttnar liksom efter två armhävningar/vaddetnukanvara... Tips/idéer?

Emelie

Hej! Jag är tvåbarnsmamma och har precisböejat träna, dock är minstingen 1 1/2.. om jag spännermagen känner jag magmusklerna överallt, är det då farligt med några typer av magövningar? Typ olika varianter av situps som ibland ingår i vissa träningspass. Att man inte får plattare mage utan "förstör" magmusklerna tänkte jag.

Mikaela

Jag skulle vilja veta om du har något bra tips på bra övningar som stärker ryggen efter två barn.Gärna som man kan göra hemma.

Therese

Hej! Härligt med frågor! Jag har två stycken:
När det gäller magträning efter graviditet har jag ju hört att man ska börja bygga upp magen med "plankan" och inte göra sit-ups. Nu var det tre år sedan jag var gravid och jag funderar på hur länge man inte ska göra situps på? Kan ju känna "delningen" i magen fortfarande när jag gör just situps. Hoppas du förstår hur jag menar frågan.
Min andra fråga är om du har några bra tips för att lindra träningsvärk.
Tack för din blogg, du inspirerar!

Elin

Åh, äntligen frågestund! :)
Jag undrar hur jag ska göra för att få en platt mage, har fått en ordentlig putmage efter min graviditet. Förutom plankan ;)
Sen undrar jag vilka övningar du rekommenderar för att bli stark i kroppen inför en graviditet?
Tack för en bra blogg! <3

Kul med frågestund!
Jag undrar vad du tycker om stretching efter träning?

Och är helkroppspass på gymmet att föredra om man bara kan styrketräna 1 till 2 gånger i veckan? Tränar så mycket annat, som löpning, så hinner inte med mer!

Anna

Hej Malin! Jag skulle vilja fråga om bra tips på träning då jag har svåra foglossningsbesvär/bäcken problem och kan inte gå promenader utan att få ont eller göra så mycket annat och även lite ryggproblem. Snart 2 1/2 års sen jag fick min son. Jag vet ju att man kan lyckas för de har du gjort. Du inspirerar :)

Har du ngt du vill berätta eller dela med dig av? Vill du läsa om andras upplevelser och berättelser?

Bikta dig hos biktbloggen! Du får alltid vara anonym!

Let the confession begin!

Erik

Hej! Tack för en bra blogg. Jag undrar hur man får kortare vader? Jag vill inte kunna böja mig framåt. Finns inget där nere på marken att se ändå... allt fint finns där uppe: månen, flygplan och mygg.
Tacksam för svar.

Sama

Har du några tips för ond rygg? Inte pga skador utan pga världens sämsta hållning...?

Leif

Hej! Jag skulle vilja lära mig lejonträning. Hört (att) det är bra för min stela nacke. Har du nån bra bild eller liknande som illustrerar hur man ska utföra övningen? Tack!

Jag skulle vilja prova på ett ledarlett pass i er syngry. Får man göra det även fast man inte har medlemsskap ?

Sedan undrar jag in det finns nån mirakelmetod för att få bort det lilla "hänget" på magen som finns kvar från graviditeterna. Plankan, CXWorks. Något mer som riktar in sig på mage/bål ?:))

Jag tränar styrka hemma ca ggr i veckan och sen löptränar jag tre ggr i veckan men upplever att jag blir så "pluffsig" av löpningen och går upp i vikt. Vad beror det på? Jag har aldrig lyckats behålla vikt eller gå ner i vikt av löpning. Nu är det inte mitt mål men jag undrar varför det kan vara så, när man ändå förbränner en hel del vid löpning. Tacksam för svar!

Frida.

Hej Malin.
Jag undrar om du kan ge tips på lite enkla övningar för att träna nedre delen av magen. Jag födde barn i april o har sen dess inte kommit igång med min träning förutom få promenader. Gravidkilorna är väck o nu önskar jag att träna upp magen. Tack för en bra blogg! /Frida

» Erika

- Vad tyckte du om periodisk fasta? Minns att du provade på det.

- Hur tycker du man ska lägga upp sin träning bäst? Styrketräning. Förut har jag kört så blandat men jag tänkte om man tränar typ 3-4 ggr i veckan och ska dela upp olika muskelgrupper dom dagarna te.x ben och rumpa. Vilka muskelgrupper tycker du är bäst att träna dom olika dagarna då? Svårt att förklara men du förstår förhoppningsvis hur jag menar :)

» Erika

Vill träna hela kroppen och alla muskelgrupper som rygg mage bröst axlar armar ben och rumpa ^^ vill bara inte köra helkropps pass.

Hur är det m träning o foglossning egentligen? Får man eller inte? Vilka övningar är bra o inte? Är det bara att köra på eller ska man öka försiktigt? Kan säkert bli ett eget inlägg men det blir jag bara glad för! Försöker komma igång från absolut noll (aldrig tränat mer än promenader) men vissa dagar knäcks kroppen av att lyfta barnet upp o ner på skötbordet liksom.

Sofie

Tips på bra, nyttiga mellanmål och snabba, nyttiga luncher önskas från en som är nybliven mammaledig.

» Klara

Så kul!
Tips på bra mellanmål? (bilder)
Tips på bra mellanmål som man kan ha med sig i väskan?
Hur många ggr i veckan tränar du och hur kan en träningsvecka se ut ungefär?
Kram!

» Klara

Så kul!
Tips på bra mellanmål? (bilder)
Tips på bra mellanmål som man kan ha med sig i väskan?
Hur många ggr i veckan tränar du och hur kan en träningsvecka se ut ungefär?
Kram!

Matilda

Träning som gravid (med tvillingar)?
Brukar normalt gymma med maskiner och fria vikter samt gå på spinning och Bodypump pass. Har varit extremt trött första tiden så träningen har hamnat i skym undan men nu i v14 känner jag mig piggare och är sugen på att dra igång.
Vore kul med tips på bra övningar som stärker de ställen som belastas mycket under graviditet och som inte kräver för mycket av magen då jag tycker det är obehagligt nu att jobba med magmusklerna.

Malin

Hej, har du nå tips på ett nyttigt bröd? Jag brukar försöka hålla mig borta ifrån bröd, men på helgerna är det väldigt gott med en macka med sallad, salami och brieost ;) Så, har du recept på ett mjukt bröd som är nyttigt?

Malin

Hej!
Har en fråga angående en av plankorna. Man börjar i sidoplanka och sedan vrider man kroppen så att bröstet hamnar mot golvet och så för man handen under kroppen, lite som en skruv. Jag hoppas du förstår vilken jag menar. Det jag undrar är om du skulle kunna lägga upp en video om hur man gör den på knä. Orkar bara någon på tå och vill då göra resten på knä.
Sen får du gärna ta med några andra bra varianter på plankan och lite teknik. Tycker det är svårt att veta hur mycket av ryggen som ska hållas upp för att den ska bli korrekt. Med rumpa och svank blir det lätt att man tappar.

Vad har du för erfarenhet av crossfit? Fördelar/nackdelar? Jag har precis hittat den träningsformen och känner att jag är fast :) 20 minuter intensiv träning passar mig ypperligt för tillfället. Med en 4 månaders kille så finns inte alltid tiden till :) Känner även att de 20 minutrarna ger mer än 1 timmes styrketräning på egen hand. KRAM!


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »