Svar på träningsfrågor del.1

Tjingeling på morgonkvisten!
 
Tack för alla frågor - som jag skrev igår är det jättekul att de är varierade. När det gäller kost och träning så finns det sällan självklara svar och allt är oftast mycket individuellt. Se därför mina svar som riktlinjer och möjligheter mer än den enda lösningen. Hoppas ni är flera som kan ha nytta av svaren. Här kommer första omgågen :)
  • Hej!
    Tack för en bra blogg och krya på dig!
    I somras skrev du om periodisk fasta och att du önskade gå ner i fettprocent och jag undrar hur det har gått? Det blev ju rätt stormigt då så jag förstår om du inte vill skriva om det men jag är nyfiken för egen del =) Om du inte vill svara här får du gärna mejla svar till mig. Hoppas detta hör till träning och är en okej fråga =) 
Svar: Det har gått jättebra för mig. Jag har, precis som jag önskade, lyckats gått ner i fettprocent samtidigt som jag har behållit min vikt. Det är kul och motiverande att kroppen svarar så bra och att jag kan styra den precis dit jag vill ha den. Jag äter fortfarande efter periodisk fasta dock ligger jag nu oftast på 14:10 istället för 16:8 som jag gjorde i somras.
 
Bild efter ett härligt träningspass i somras!
  • Hej! 
    Jag skulle vilja veta lite om kosttillskott för tjejer. Finns det något speciellt som man ska tänka på? Om man till exempel vill gå ner och bygga muskler samtidigt.
Svar: Att gå ned i vikt och samtidigt bygga muskler är en svår kombination. Ofta kan vikten tvärtom öka vid muskelbygge om man inte ser till att tappa i fettmassa (eller vätska) under tiden. Angående kosttillskott så kommer de i sig inte hjälpa till att bygga muskler men kan vara ett komplement till den vanliga kosten för att enkelt få i sig extra proteiner, som ett mellanmål "on the go" och liknande. 
  • Jag fick barn för 5 månader sen och har nu under nån månads tid gått mina promenader, har i stort sett inga magmuskler kvar... Känns det som... Men har du några bra tips till bra övningar att börja med för att träna upp magen igen. Gärna andra än sit up :)
Svar: Situps och/eller crunches är ingenting jag rekommenderar när man nyligen har fått barn då de kan göra större skada än nytta. Det första som gäller är så kallade kontaktövningar för bål- och bäckenbottenmuskulaturen. När man tagit sig förbi det stadiet kan man börja med tyngre övningar som till exempel plankan. Lycka till!
  • När man kör hemma träning, hade/har du alltid uppvärmning då? Tips på hur den utförs?

Svar: Ja, uppvärmning är lika viktig vid hemmaträning som på ett gym. En klassisk uppvärmning á la 80-talet är aldrig fel. Sätt på peppande musik och sätt en timer på 10 minuter. Sedan är det bara att köra. Jogga på stället, höga knän, sparka på rumpan, krysshopp, grodhopp, ljushopp - ja, det är bara fantasin som sätter gränser. Se till att få upp pulsen och lägg gärna in övningsspecifik uppvärmning i slutet av de tio minuterna. Med det menar jag att ska man till exempel jobba armhävningar under passet så får man se till att göra några enklare armhävningar under uppvärmningen. En helt annan typ av uppvärmning kan vara att köra ett lättare uppvärmningsvarm. Ska man köra exempelvis en cirkelträning på tre varv så kan man börja med ett varv där man känner på övningarna och tar det lugnt, eventuellt lägger in ett par pulshöjare mellan övningarna (så kallad aktiv vila) och sedan drar igång sina tre "riktiga" varv. 

  • Jag tycker att marklyft är en bra övning men får inte riktigt till det rent praktiskt. Så min fråga blir: hur gör man ett marklyft med så bra teknik som möjligt? Några tips?
Svar: Jag håller med dig - marklyft är en toppenövning som dessutom de flesta har stor nytta av i vardagen! Dock är det samtidigt en relativt svår övning som ofta kräver viss träningsvana och mycket övning. Utan att ha sett dig så är det svårt att ge tips vad du bör tänka på. Allmänna tips dock, som alltid när man vill förbättra tekniken i en övning, är att filma sig själv för att sedan analysera. Det bästa är såklart att anlita en PT eller Träningsinstruktör som kan gå igenom övningen ordentligt med dig. Annars - fråga någon på gymmet som du vet att har koll. Kanske be denna visa övningen en gång och även titta på dig? Anordna ett separat teknikpass! Nöt, nöt, nöt - övning ger färdighet :)
 
Bild från när jag tekniktränar och nöter rodd i somras :)
  • Hej hej.. ja tränar 4 pass crossfit i veckan och varierar andta dagar med löpträning och pw..men nu till min fråga, ja undrar hur jag ska äta? För att bygga mer muskler och mer starkare? Ja.läser och googlar,men alla säger ju olika pch man vet inte vad man ska.lyssna på? Det ska ju va något som funkar i längden..ja har kört mkt lchf, men hört arr kolhydrater är bra för att bygga muskler? Ha det toppen! 
Svar: Utan att veta exakt hur du tränar, hur lång du är, vad du väger, har för kroppsammansättning och liknande så är det tyvärr svårt för mig att svara på hur du ska äta. Kosten är ett så brett ämne och det som fungerar för den ena fungerar inte för den andre och tvärtom. Generellt så ska du lyssna på det som får dig att må bra. Exakt vad det är kanske en kostrådgivare kan hjälpa dig att ta reda på ?
  • Vad kul :) 
    Hur kom det sig att du utbildade dig inom hälsa?
Svar: Det började i ren frustration då det fanns så lite kunskap om hur nyblivna mammor bör träna efter en graviditet. Här i Sundsvall var det rent ut sagt katastrof men även runt om i Sverige var spridningen dålig. Så jag bestämde mig helt enkelt för att ta saken i egna händer. Idag är spridningen, tack och lov, mycket bättre inom ämnet även om det tyvärr fortfarande råder stor okunskap på många håll.
 
Intresset för träning och hälsa har alltid funnits där för mig men det var inget självklart steg att vidareutbilda mig inom träning och hälsa. Avgörandet kom när jag började plugga ekonomi och kände att det var riktigt tråkigt och absolut ingenting jag ville återvända till. Jag blev snabbt 110% säker på att det var med träning jag ville arbeta och sökte därför in på en PT-utbildning. Det är jag så glad och tacksam för idag för jag har verkligen världens bästa jobb :)
  • Jag undrar hur jag på ett säkert sätt ska träna magen/bålen efter ett kejsarsnitt. Det har nu gått snart fem månader så det är ju helt läkt, men fortfarande otränat förutom promenader typ :)

Svar: Vid kejsarsnitt gäller precis samma sak som efter en vaginal förlossning. Börja med kontaktövningar och gå sedan på de lite tyngre övningarna. Se mitt svar ovan. Det är okej om ärret stramar något men det ska inte göra ont.


Så där ja vänner, det får räcka för denna gång. Jag skrev nämligen svaren igårkväll då mina ögon gick i kors så åtta frågor var precis vad jag orkade med just då. Ska fortsätta och beta av en större del av frågorna under dagen så att del två kan publiceras inom kort. Har ni uppföljningsfrågor på svaren så försöker jag att svara i kommetarsfältet under dagen :)

Happy Thursday!




Kommentarer

jätteroligt att läsa dina svar vännen! tänk så långt du kommit i ditt liv! ♥

Svar: Tack vännen <3
Malins Blogg

» Mari

Bra frågor och kloka svar =) tack !!

Svar: Tack Mari :) Kram på dig!
Malins Blogg

du, vad innebär mer exakt 14:10 eller 16:8? är det fasta 10 dagar av 14 då? :) hur många mål äter du då? kraaam.

Svar: Nej, det är timmar man räknar. Så 16:8 till exempel, som ofta är grunden, innebär att man fastar i 16 timmar varje dag och sedan äter i åtta timmar. För min del har jag ätit mellan klockan 12-20 varje dag och ser under den tiden till att få i mig hela mitt energibehov. Dock har många kvinnor svårt att fasta i sexton timmar, och så även jag, och det är därför jag nu tillslut har landat på 14:10 som innebär att jag äter mellan 10-20 och sedan fastar i fjorton timmar :) Hoppas du blev lite klokare! Kram!
Malins Blogg

tack för att du tog dig tid att svara vännen! nu blev jag klokare :)


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »