Svar på träningsfrågor del.2

Hej vänner!
 
Jag fortsätter att beta av svar till frågestunden när tid finns och nu har jag lyckats skrapa ihop svar till omgång två. Upprepar det jag skrev vid förra omgången nämligen att när det gäller kost och träning så finns det sällan självklara svar och allt är oftast mycket individuellt. Se därför mina svar som riktlinjer och möjligheter mer än den enda lösningen. Okej, då kör vi!
 
  • Hur viktig är stretching? Behöver man stretcha efter träning som löpning, spinning och styrketräning? 
Svar: Stretching är ett väldigt hett och debatterat ämne där åsikterna kraftigt går isär. Mycket tyder på att stretching inte alls hjälper till på samma sätt som vi tidigare trott. Jag tycker fortfarande att det är helt okej att strectha så länge man vet syftet med det. Om syftet är att öka rörlighet i musklerna så jobbar jag dock personligen mycket mer med rörelseträning och terapeutisk töj än vad jag gör med stretch tillsammans med mina PT-klienter. Det vi lärde oss om strecth och träningsvärk i skolan back in the days är helt fel och har inget samband. Så att stretcha för att det är skönt och skapar en skön känsla tycker jag absolut att man kan göra men att stå och statiskt dra i en muskel (som är det man gör vid traditionell stretching) och tro att man på det viset ska öka rörligheten är inget jag varken tror på eller förespråkar. 
  • Jag har under snart två års tid tränat militärträning (högintensiv funktionell träning styrka/kondition/balans/smidighet, utomhus utan redskap) och verkligen hittat min grej som jag tycker är superkul. Nu tillåter dock inte ekonomin organiserad träning längre, och då tar det tvärstopp. Jag tycker det är kul att träna och min problemkropp mår så mycket bättre av träning – men det blir inte av. Jag kan vara hur sugen och peppad som helst att träna, så kommer jag ut och sätter igång och så tar det tvärstopp efter två minuter – för att det är så vansinnigt tråkigt att träna ensam. Jag kan liksom inte få mig själv till att fortsätta, trots att jag vill och tycker det är kul egentligen. Men inte ensam. Och eftersom jag inte har någon jag kan fråga om sällskap så undrar jag helt enkelt om du har några bra motivationstips? Jag har ju hittat en träningsform som verkligen är ”jag” men just det där att inte ha någon att träna med, har du några tips på hur man kan få det kul/motiverande på egen hand? Så att det verkligen blir av? Jag tar mig ut, men tröttnar liksom efter två armhävningar/vaddetnukanvara... Tips/idéer?
Svar: Jag tror allt handlar om hur motiverad man är att nå sitt mål. Vad är ditt mål och varför tränar du? Oavsett om målet är att få en stark och välmående kropp, att gå ned i vikt, att gå upp i vikt, att förebygga sjukdomar eller att åka Vasaloppet så måste man ha motivation för att nå sin målsättning. Motivationen måste vara så stor att man hela tiden drivs framåt - även de dagar när man inte tycker att det är kul eller man kanske inte alls är motiverad att träna.Försök att se the big picture. "Nej, jag är inte motiverad att träna just idag MEN jag är motiverad att nå mitt mål i april och för att det ska ske så tänker jag träna ändå idag trots brist på motivation." Hänger du med? Det finns alltså olika sorters motivation. Så, mitt bästa tips är att skapa en målsättning med din träning. Har du ett mål så har du förhoppningsvis även motivation att nå målet!
  • Hej! Jag är tvåbarnsmamma och har precisböejat träna, dock är minstingen 1 1/2.. om jag spännermagen känner jag magmusklerna överallt, är det då farligt med några typer av magövningar? Typ olika varianter av situps som ibland ingår i vissa träningspass. Att man inte får plattare mage utan "förstör" magmusklerna tänkte jag.
Svar: Jättebra att du känner dina magmuskler! Dock är det man ska vara uppmärksam på efter en graviditet om det finns någon magmuskeldelning. Finns en sådan bör man aktivt jobba med att få ihop den igen och då är inte situps att rekommendera. Jag skulle inte säga att det är farligt att göra crunches eller situps med en magmuskeldelning men däremot kan man förvärra den och genom det senare få problem. Plattare mage lär man inte heller få av det så länge delningen finns kvar. Som jag skrev i svaren i del.1 så är det första som gäller så kallade kontaktövningar för bål- och bäckenbottenmuskulaturen. När man tagit sig förbi det stadiet kan man börja med tyngre övningar som till exempel plankan. Roliga magövningar finns i mängder - ska se om jag kan tipsa om några favoriter i ett separat inlägg framöver!
  • Jag skulle vilja veta om du har något bra tips på bra övningar som stärker ryggen efter två barn.Gärna som man kan göra hemma?
Svar: Absolut! Rygglyft, ryggklapp och olika roddövningar är enkla att själv göra hemma. Finns inte utrymme att visa i detta inlägg men precis som med magövningarna här ovan kan jag försöka ordna ett separat inlägg med ryggövningar.
 
 
  • Hej! Härligt med frågor! Jag har två stycken: När det gäller magträning efter graviditet har jag ju hört att man ska börja bygga upp magen med "plankan" och inte göra sit-ups. Nu var det tre år sedan jag var gravid och jag funderar på hur länge man inte ska göra situps på? Kan ju känna "delningen" i magen fortfarande när jag gör just situps. Hoppas du förstår hur jag menar frågan. Min andra fråga är om du har några bra tips för att lindra träningsvärk. Tack för din blogg, du inspirerar!
Svar: Vad gäller plankan och situps så se gärna mina svar ovan. Tiden efter en graviditet spelar ingen roll - finns där en magmuskeldelning ska man alltid jobba med den och det är aldrig försent att börja. Angående träningsvärk så nej - det finns inga sätt att slippa den. Visst kan man ta till exempel en voltaren om man har en viktig tävling som man inte vill genomföra med träningsvärk i kroppen men tar man det så försvinner även effekten av den utförda träningen. Det är alltså inget man ska göra till en vana. Personligen tycker jag att träning och en varm dusch på det är det bästa sättet att lindra träningsvärk :)
  • Åh, äntligen frågestund! :) Jag undrar hur jag ska göra för att få en platt mage, har fått en ordentlig putmage efter min graviditet. Förutom plankan ;) Sen undrar jag vilka övningar du rekommenderar för att bli stark i kroppen inför en graviditet? Tack för en bra blogg! <3
Svar: Angående plankan och en platt mage - se gärna min tidigare svar. Det i kombination med allsidig och varierad träning kommer förhoppningsvis få bort din putmage. Inför en graviditet så tycker jag man ska satsa på att bygga upp hela kroppen men lägga extra krut på baksida, bål- och bäckenbottenstyrka. Är man redan gravid ska man satsa på att underhålla det man redan har och inte förbättra och/eller bygga nytt. 
  • Kul med frågestund! Jag undrar vad du tycker om stretching efter träning? Och är helkroppspass på gymmet att föredra om man bara kan styrketräna 1 till 2 gånger i veckan? Tränar så mycket annat, som löpning, så hinner inte med mer!
Svar: Se mitt svar om stretching ovan. Om man "bara" kan styrketräna en till två gånger i veckan så tycker jag att helkroppspass är att föredra förutsatt att träningsdagarna är utspridda under veckan och inte ligger inpå varandra. Vill även lägga till att två dagars styrketräning / vecka är jättebra och inte så "bara" :)
  • Hej Malin! Jag skulle vilja fråga om bra tips på träning då jag har svåra foglossningsbesvär/bäcken problem och kan inte gå promenader utan att få ont eller göra så mycket annat och även lite ryggproblem. Snart 2 1/2 års sen jag fick min son. Jag vet ju att man kan lyckas för de har du gjort. Du inspirerar :)
Svar: När det gäller foglossningsbesvär så är det så individuellt vart det onda sitter och vad som orsakar det. Nu när du inte är min klient och jag inte känner dig så vill jag i första hand att därför rekommendera att kontakta en påläst och insatt sjukgymnast eller naprapat som kan hjälpa dig. Jag har tyvärr till och från fortfarande väldigt ont och kämpar fortfarande med att bli återställd. Har dock lärt mig vad jag kan och inte kan göra även om jag har svårt att acceptera det till och från. Önskar dig stort lycka till och kämpa på. Jag förstår dig <3
  • Hej! Tack för en bra blogg. Jag undrar hur man får kortare vader? Jag vill inte kunna böja mig framåt. Finns inget där nere på marken att se ändå... allt fint finns där uppe: månen, flygplan och mygg. Tacksam för svar.
Svar: Hej Erik! Du är både underbar och rolig men korta vader är inget jag rekommenderar. Är man kort i vadmuskulaturen så rekommenderar jag rörelseövningar och excentrisk träning (exempelvis excentriska vadpressar) för att åtgärda problemet. Tack för att du läser min blogg och tack för att du finns!
 

Sådär ja, då var åtta frågor till besvarade och jag hoppas ni kan ha lite nytta av svaren. Stay tuned för del tre :)
 
Happy Monday!



Kommentarer
Elin

Tack för bra svar!
Det hade varit kul om du en gång i veckan skrev ett helt inlägg om hur man tränar ett område, t ex rygg.
Det är motiverande att få en spark i baken och komma igång om man får konkreta tips och övningar. :-)

Svar: Tack för bra tips! Det ska jag absolut försöka få till :)
Malins Blogg

Haha.. sista frågan tror jag var bäst ;)

Kul! Tack för bra svar!


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »