Svar på träningsfrågor del.3

Hej vänner!
 
Vi kör på med en tredje omgång med svar från frågestunden. Första omgången svar hittar ni här och andra omgången med svar finns här. Happy reading!
  • Har du några tips för ond rygg? Inte pga skador utan pga världens sämsta hållning...?
Svar: Beror det onda på hållningen så tycker jag att man ska träna upp de posturala musklerna i kroppen. Alltså de musklerna som hjälper oss med hållningen och är "bärande". Ryggont kan ofta kopplas till att man är svag i just ryggmusklerna men även muskulaturen kring bålen bör man lägga extra krut på. Jag skulle även kika på hur LS-muskulaturen, alltså de lokalt stabiliserande musklerna, i och kring ryggen fungerar. Alltid svårt att ge individanpassade råd i en frågestund så det bästa tips jag kan ge är att träna upp rätt muskler :)
  • Hej! Jag skulle vilja lära mig lejonträning. Hört (att) det är bra för min stela nacke. Har du nån bra bild eller liknande som illustrerar hur man ska utföra övningen? Tack!
Svar: Hahaha, här kära bloggläsare är det min underbara vän Erik som otroligt gärna vill att jag lägger upp en bild på mig själv när jag utför lejtonträning. Självklart ställer jag upp för mina vänner och att bjuda på sig själv är ju faktiskt ganska kul. So here we go. Lejonet är för övrigt en otroligt bra övning för nacken, jag tror att många skulle ha nytta av den i sin vardag!
 
Bilden är från min PT-utbildning. Saknar min klass otroligt och längtar till vår planerade reunion i mitten av januari!
  • Jag skulle vilja prova på ett ledarlett pass i er syngry. Får man göra det även fast man inte har medlemsskap? Sedan undrar jag in det finns nån mirakelmetod för att få bort det lilla "hänget" på magen som finns kvar från graviditeterna. Plankan, CXWorks. Något mer som riktar in sig på mage/bål ?:))
Svar: Absolut, maila mig på malin.k@live.se så ordnar vi det. Någon mirakelmetod finns tyvärr aldrig. Bra kost och allsidig träning är det som gäller. Hårt och envist arbete. Att aldrig ge upp. Kämpa på! 
  • Jag tränar styrka hemma ca ggr i veckan och sen löptränar jag tre ggr i veckan men upplever att jag blir så "pluffsig" av löpningen och går upp i vikt. Vad beror det på? Jag har aldrig lyckats behålla vikt eller gå ner i vikt av löpning. Nu är det inte mitt mål men jag undrar varför det kan vara så, när man ändå förbränner en hel del vid löpning. Tacksam för svar!
Svar: Löpning är inte den optimala träningsformen för att gå ned i vikt så att du inte "lyckats" med det är egentligen inga konstigheter. Däremot är det svårt att säga varför du blir pluffsig. Jag har dock svårt att se att det enbart är löpningen. Med kvinnor kan det spela stor roll vilken tid i månaden vi är, om vi äter preventivmedel (stoppar i oss hormoner) och sådana saker. Det första jag skulle kolla på i ditt fall är dock kosten. Allting börjar där så det är även där man ska börja att leta "fel". Hoppas du får ordning på det!
  • Hej Malin. Jag undrar om du kan ge tips på lite enkla övningar för att träna nedre delen av magen. Jag födde barn i april o har sen dess inte kommit igång med min träning förutom få promenader. Gravidkilorna är väck o nu önskar jag att träna upp magen. Tack för en bra blogg! /Frida
Svar: Hej Frida! Vad kul att du gillar min blogg :) Nu är ni så många som frågar om magövningar så absolut, det ska jag ordna! 
  • Vad tyckte du om periodisk fasta? Minns att du provade på det. 
Svar: Jag kör fortfarande efter periodisk fasta (den metod som kallas 16:8) och trivs väldigt bra med det. Precis som med all annan kosthållning så handlar det om att hitta en hållbar livsstil. Det som passar mig kanske inte passar någon annan och tvärtom. Dock är det inget jag aktivt förespråkar men jag följer med spänning studier och diskussioner kring ämnet. Den typ av periodisk fasta som kallas 5:2 är jag mer reserverad mot. En studie är på gång även där och det ska bli mycket spännande att se resultatet av den! 
  • Hur tycker du man ska lägga upp sin träning bäst? Styrketräning. Förut har jag kört så blandat men jag tänkte om man tränar typ 3-4 ggr i veckan och ska dela upp olika muskelgrupper dom dagarna te.x ben och rumpa. Vilka muskelgrupper tycker du är bäst att träna dom olika dagarna då? Svårt att förklara men du förstår förhoppningsvis hur jag menar :)
Svar: Hur man väljer att splitta upp muskelgrupperna under veckans träningspass är en smaksak, högst individuellt och beror även på vad man har för mål med sin träning. Det finns egentligen inga rätt och fel här. Överkropp/Underkropp, Framsida/Baksida, Dragövningar/Pushövningar - varianterna är många. Dock så är en bra regel att ta hänsyn till när man gör program att en muskel behöver 48-72 timmar på sig att vila/återhämta sig.
  • Hur är det m träning o foglossning egentligen? Får man eller inte? Vilka övningar är bra o inte? Är det bara att köra på eller ska man öka försiktigt? Kan säkert bli ett eget inlägg men det blir jag bara glad för! Försöker komma igång från absolut noll (aldrig tränat mer än promenader) men vissa dagar knäcks kroppen av att lyfta barnet upp o ner på skötbordet liksom.
Svar: Oj, ja, du har rätt i att denna fråga nästan kräver sitt eget inlägg. Vilka övningar som är bra och inte beror på vilken typ av foglossning man har och vart smärtan sitter. Men det man bör gå efter är att så länge det inte gör ont är det helt okej. Gör det ont när man tränar så bör man avbryta. Kommer det onda efter träning så får man utvärdera hur ont det gör och vad exakt det onda kommer ifrån. Jag spelade in en video om ämnet men tyvärr fungerar inte länkarna sedan bloggflytten. Återkommer :)
 
Nämen titta, ett till Lejon :)

Så, då var omgång tre klar, det känns lagom att ta åtta frågor i taget. En omgång kvar nu och sedan är alla frågor besvarade. Har ni uppföljningsfrågor på det jag svarat så försöker jag svara direkt i kommentarsfältet här under kvällen. 
 
Kram på er!



Kommentarer
marie

Hur utför man lejonet? Är det bara nacken man tränar eller är det mer åt axlarna?

Svar: Det är primärt en övning just för nacken. Även tandläkare brukar hylla övningen då den har en avslappnande effekt på käkarna. Övningen utförs med ett gummiband som ska ha väldigt lätt motstånd - det ska inte vara en tung övning på något vis. Man tar gummibandet (therraband är det bäst lämpade för övningen) i munnen och håller emot med händerna så som jag har på bilden. Sedan för man huvudet från sida till sida. Dock utan att titta upp som jag gör på bilden. Svårt att förklara med ord. Kanske får bli en videoblogg på övningen framöver ;)
Malins Blogg

» eva

Angående löpning och att det inte är optimalt för att gå ner i vikt. Jag har själv gått ner en hel del sedan jag började med löpning i somras. Vill gärna gå ner lite till dock och undrar då vad som är mer effektivt för viktnedgång?

Svar: Styrketräning, och då gärna tung sådan. Alltså med tunga vikter och få repetitioner!
Malins Blogg

» Anja

Hur ska man träna optimalt för att gå ner i vikt? Mest kondition och lite styrka, lika mkt av båda, eller mest styrka?

Svar: Tung styrketräning är det bästa vid viktnedgång. Dock ska man komma ihåg att vid viktnedgång är alltid kosten nummer ett!
Malins Blogg

Bra inlägg!

Hej igen! Ser fram emot videon! Lite mer info om du vill ge mer svar: det är mest i vek-/ländryggen värken sätter sig nu. Får även lite känningar i ischias. I vintras hade jag även ont i främre fogen (antar det var lite väderkopplat också då det blev värst när det var kallt, får se hur det blir i år). Får som ondast om jag bär mkt o tungt. Att storhandla själv är det inte på tal om, eller storstäda. Då får jag ligga hela kvällen eller dan därpå.

Har kört lite yoga nu o känner inget under träning eller efter (mer än träningsvärk i ovana muskler ;D), så det kanske funkar som start? :)

Svar: Nu har jag börjat lägga in gamla videos igen, det tar tid men foglossningstankarna är uppe nu i alla fall och de hittar du här http://malinsblogg.se/2013/february/videoblogg-foglossning.html :)
Malins Blogg

Världens sötaste lejon är du i alla fall :-) hihi

Ha en fin dag vännen <3 <3

Frida

Tack fina Malin för ditt svar! Ser verkligen framemot ett träningsinlägg :)


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »