Att bygga en stark kropp

Hej vänner!
 
Har ni också ett härligt fredagspepp i kroppen idag? Efter en smått kaotisk morgon vände dagen här och jag har haft en grym fredag så här långt. Har nyss kommit hem från fredagsfys med Mia och vi körde idag ett benpass med discomusik och discolampor på högsta tryck inne i gruppträningssalen. Är det fredag så är det. Tänkte dela med mig av passet senare till er. Smått skakiga ben utlovas.
 
 
Det blev inga bilder från träningspasset idag men jag plockade fram kameran när jag kom hem istället. Kom att tänka på det här med att bygga en stark kropp. Jag får så ofta höra av mina kvinnliga PT-klienter att de önskar gå ned i vikt, att de önskar "tona" kroppen men absolut inte bygga några synliga muskler. De har därför även en önskan att träna med låga vikter. Känner ni igen er? I så fall säger jag stopp, stopp, stopp!
 
Jag kan förstå och köpa att man vill gå ned i vikt. Jag har själv varit där efter min graviditet. Det tillhör mitt jobb och jag hjälper gärna. Jag kan förstå att man vill "tona" kroppen. Men, ett av de effektivare sätten för båda dessa är att träna TUNG styrketräning. Jag brukar använda mig själv som exempel för mina kunder. Jag tränar väldigt mycket och jag tränar ofta tungt. Jag har som mål att bygga mer muskler. Jag kämpar för att växa. Trots detta så ser jag i avslappnat läge inte alltför bitig ut, eller hur? 
 
Det tar tid och otroligt mycket slit för att bli "biffig" på det sättet många tjejer är rädda för. Med detta vill jag säga att våga börja lasta på vikter och jobba tungt. Ni kommer få de resultat ni VILL ha då och inte de resultat ni är rädda för att få. I promise!
 
 
Äntligen börjar mina resultat att synas någorlunda på det sättet JAG vill men det har tagit många, många timmar i gymmet och många fler timmar kommer att krävas för att ta ytterligare ett steg fram. 
 
Fredagstrött som jag är har jag ingen röd tråd i detta inlägg men jag vill avsluta med att nämna det viktigaste av allt. Varför jag i grunden tränar. Varför jag vill få mina klienter att träna. Varför jag vill få er att träna. Det är för att jag vill att jag och ni ska få bygga starka kroppar. Kroppar som orkar med vår vardag både nu men även om femtio år. Kroppar som inte ger oss smärta. Kroppar som är starka. Kom ihåg det.
 
Fredagspepp och fredagskramar!



Kommentarer

Om man ändå hade den kroppen:)

Mari

Bra där Malin :) mer sådant. Kram

» Mari

Bra där Malin =) mer sådant... kram

Svar: Tack Mari :) Kram!
Malins Blogg

» Annah

Jag har inte tränat styrketräning på ett tag nu och jag saknar det samtidigt som jag är lite rädd att börja igen eftersom jag ofta fick migränont i huvudet efteråt i en eller två dagar. Hoppas under våren kunna få hjälp med mina problem för det är grymt att känna sig stark!

Svar: Vad jobbigt Annah. Håller alla tummar för dig!
Malins Blogg

Grymt ! Du ser helt fantastisk ut ! Såå stark !

Svar: Tack Emilie :)
Malins Blogg

» Erika

Åå Malin vilket megabra inlägg!! Du är så jäkla peppande! Jag vet att jag skrev till dig att jag vill ha en tonad kropp, haha. Men jag är absolut inte rädd för att ta i med vikter :) Jag vill ju bli en stark mamma! Snyggheten får komma på köpet, hihi. Kramar från en som utnyttjar godis-ätar-dagen idag ;)

Svar: Du är fantastisk! Man får absolut vilja ha en tonad kropp, så länge man vågar ta i, annars är den svår att få. Men det vet du ju redan :)
Malins Blogg

» Erika

Så grymt bra inlägg!! Och du har verkligen en snygg och stark kropp! Sån inspiration, precis vad jag behövde just nu! Tack! :)

Svar: Tack Erika. Kämpa på!
Malins Blogg

» clara

Kram! Fin blogg<3

Svar: Tack Clara :)
Malins Blogg

Vilket bra inlägg!

Svar: Tack Hanna :)
Malins Blogg

Hannah

Bra inlägg! Gläder mig till imorgon och ännu mer till om 12v ☺✌

Svar: Vad kul Hannah :) Vi hörs imorgon!
Malins Blogg

Malin

Härligt och peppande inlägg!
Har en fråga angående byxorna du har på dig. Har precis köpt likadana i storlek s, via internet så kunde inte prova innan, men känner nu mig lite osäker på storleken. Hur ska de sitta. Ska man våga ta en storlek mindre? Tänker så att byxorna får bästa passformen och ger bäst stöd? Vad har du på dina?
Tycker dina träningsinlägg är otroligt peppande, härlig att du äntligen känner dig frisk så att du kan driva din träning dit du vill!!

Godmorgon snygging..sÅ fin kropp du har gumman..snart är det min tur att komma i gång med min träning..kram

Ser bra ut i alla fall! Du är grym och väldigt inspirerande så heja dig :D

» Fanny

Att så många tjejer är rädda för att se "för biffiga ut" stör jag mig på så otroligt. Som att det är nåt fel på att vara stark? Vältränad? Hellre stark en svag.
Och vilken grym kropp du har!

Jätte bra inlägg och du är superfin i kroppen. Tränar själv väldigt hårt nu efter graviditeten ca 5-6 gånger i veckan och jag har en liten fråga till dig som jag hoppas du kan besvara på bästa sätt. Är det för mycket för mig att äta 6 gånger om dagen? Körde nämligen fitness fighten i februari och då skulle man göra det, å andra sidan så tränade man ju varje dag i en månad då. Men om jag ska hålla mig till att äta var tredje timma så är jag uppe i 6 mål om dagen, ska jag dra ner på det eller ska jag fortsätta äta så? Vill ju inte äta mer än vad jag gör av med liksom. Tack på förhand:)

För övrigt som kommer jag absolut fortsätta läsa din blogg!

Sunt och bra skrivet!!! Instämmer helt!

din blogg verkar vara jätteintressant, måste börja följa den! :)

Så himla bra och viktigt inlägg :)

» Ella

Skitbra skrivet, förstår precis hur du tänker. Har också hört många säga/tänka exakt i dom banorna. Inspirerande blogg! :)

åh vad snygga arm muskler! jag vill också helst bygga stora muskler och inte bara tona kroppen! tänker exakt likadant!

Bra tips! Dock så gillar jag biffighet ^^ ;))

Inspirerande blogg! Fortsätt så!

» Catta

Hade gärna tränat mer med vikter än jag gör nu men undviker de nog mest pga för lite kunskap om både styrkemaskinerna som finns och på bra övningar med fria vikter.. Men de är ju aldrig för sent att lära sig :)

Precis :)
Muskler är förbränning, kort sagt.
Långt sagt håller magsäcken samma storlek och ämnesomsättning och hormoner blir mer fördelaktigt för mindre fettreserver :P

Kul att se någon som är riktigt motiverad i sin träning
Mvh

» ida

Tränar ganska mycket, 4-5 ggr/veckan, och tycker det är kul med styrketräning men som du skriver "man vill inte bli för biffig" men det tänkte jag slopa nu och bara lasta på mer vikt. Härligt att ha en stark kropp ju! =)

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

SÅ bra skrivet!!

Du är så bäst!

» Ida

Problemet för mig är att jag vill BÅDE gå ner i vikt och bygga muskler haha! Jag vill inte bli jättebiffig med gigantiska muskler, men jag vill ha sixpack och synliga muskler på armarna osv. Men samtidigt vill jag gå ner (dock bara några få kilon, typ 3 kanske, vill inte bli underviktig) för min mage är rund och låren känns tjocka och klumpiga osv. Vad jag har hört så bygger man bara muskler UNDER ett lager fett om man inte tränar bort fettet OCKSÅ, så jag försöker på något vis fokusera både på att förlora fett samtidigt som jag bygger muskler. Himla svårt för en person som inte kan nånting om träning, ush... Skulle du inte kunna skriva ett inlägg om det? ^^ Hur man gör både och samtidigt på bästa sätt? ^^

» Bella

Hej! :)
När du säger att du tar i med tunga vikter, hur tungt kör du då i olika övningar? T.ex. marklyft, squats och bänkpress. Och hur många rep kör du då? Väldigt peppande och fin blogg! :) Kram

Grymt jobbat :)

Johanna

Jag kände verkligen att jag hittade rätt blogg! Både inspirerat och peppande inlägg. Jag har efter stor viktnedgång känt att nu behöver jag tighta till kroppen ordentligt, men känner att jag inte har den blekaste aning hur :P

Hur många ggr i veckan och timmar per gång behöver man lägga på just styrketräning för att de ska göra nån nytta? Jag körde 1h sist, + att jag tränar innebandy 1 gång i veckan.

Tack för en superbra blogg :)

» GunS

Muskler är bra! Dom håller upp och ihop kroppen. Man kan använda dom till att bära hem tunga matkassar, man kan gräva i trädgården, man kan lyfta småbarn. Det är KUL att vara stark! Man blir även starkare mentalt när man känner att man orkar.
Jag tycker förresten det är kul när musklerna börjar synas också..... :)

» Malin

Snyggt! Och bra skrivet!!

Det här vad första gången jag hamnade på din blogg och efter det här inlägget vet jag att jag kommer hänga här betydligt oftare! Jag tillhör den växande(känns det som) skara tjejer som tycker muskler är jäkligt snyggt, och har förstått att en tonad kropp får man genom att träna Tungt på gymmet. Från att ha varit tanig ser min kropp nu betydligt starkare ut, med hundra gånger bättre hållning än tidigare och det har jag slitit för! Finns inget bättre än att se och känna resultat av sin träning, och enligt mig, precis som dig, finns inget snyggare än en frisk och stark kropp!

Bra inlägg! =) Riktigt snygg och vältränad kropp! =)

Inspirerande. Snygg kropp :)

Jättebra inlägg! :)

» Frida

Bra skrivet! Men hur många repetitioner kör du i varje grej, hur många ska man klara lixom!? jag har hört allt från 15*3 till 6*3 ... Vad kör du på för att bygga muskler?!

/ FRida

Dn kropp är så fin!!

» Viola

Håller verkligen med! Gå gärna in och läs på min blogg om när Christer Fuglesang kom till min skola:) Ha en fin dag!

Lisa - Mamma till Alva och Noah

Du har sjukt snygg kropp - alldeles lagom!

Åååh vad bra skrivet! Vilken inspirerande blogg du har :)

Gillar din blogg skarpt. Grym motivation för att släpa iväg fläbbet till gymmet. ;)

» anna

himla bra inlägg!!

Anonym

Men på vilket sätt får man ut ett "svettigare pass" ?

Styrkan kommer ju från att man ökar vikten men ett mer fettförbrännande pass kommer från lättare vikt med flera reps!?

Vad anser du egentligen om de?

:)

» Lisa

Tack för inspirationen!

Kika gärna in på min nya blogg! :)


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »