Marklyft

Hej vänner!
 
Marklyft är en riktigt bra basövning som engagerar flera av de större muskelgrupperna i kroppen. Övningen är dessutom väldigt funktionell då vi ofta utför den i vardagen genom att lyfta tunga grejer från marken och liknande. Rygg, rumpa och lår arbetar primärt i övningen men det ställs även stora krav på en stark core och stabil bröstrygg. Tekniken är A och O och därför passar övningen kanske en träningsvan bättre än nybörjaren men alla måste vi ju börja någonstans och att utföra rörelsen utan vikter, med t.ex en käpp, är en utmärkt start.
 
Jag har tidigare inte kört marklyft så speciellt regelbundet. Det har hänt då och då men utan plan eller uppföljning. Nu har jag dock fastnat totalt i marklyftarträsket (det är ju så kul!) och planen är att köra det varje eller varannan vecka framöver. Mitt största problem är, som vanligt, mina korta hamstrings vilket gör att jag lätt faller fram och att jag lätt tappar hållningen i bröstryggen om jag går för djupt. Men, mina hamstrings, alltså baksida lår, har blivit bättre tack vare ihärdig rörelseträning och mina marklyft ska också bli bättre med samma metod. Nöta, nöta, nöta!
 
 
Är så tacksam att jag för tillfället tränar med två olika PT's med olika expertområden. Vill man bli bäst ska man ta hjälp av de bästa. Kan nu önska att jag bokat upp mig för träning med PT långt innan jag själv utbildade mig, om ni bara visste vilken skillnad det är i min träning nu och då, men jag väljer att istället blicka och satsa framåt. Trots att jag själv är PT behöver jag och vill jag träna med andra PT's och mitt bästa tips till er är att göra detsamma. Det är en investering som är värd varenda krona!
 
Även kärlek på all coachning jag får från PT-vänner och andra kunniga på Instagram. Det får också bli ett litet tips, filma er själva, lägg upp på Instagram och be sedan om feedback :)



Kommentarer
» Erika

Härligt Malin! Kan hända att jag filmar mig själv i vissa övningar och pingar dig på insta. Så får du säga om din klient gör rätt :) Kram!

Svar: Toppenbra idé Erika! Du får givetvis mejla filmer till mig med, men Insta är ju så enkelt :) Kram!
Malins Blogg

Som inbiten gammal body-pumpare undrar jag lite över det där med att hålla händerna åt olika håll? Har sett det då och då och undrat lite. Är det bättre än vanligt "överhandsgrepp"? Byter du grepp så att händerna kommer olika eller blir det alltid samma?
Tack för en mysig blogg!

Svar: Generellt sätt så kan de flesta lyfta tyngre med ett mixat grepp. Dessutom hindras stången att glida ur eller rotera ur händerna. Jag varierar greppet för att bli lika stark på båda sidor. Men, pronerat grepp (överhandsgrepp) är inte fel det heller och många föredrar att lyfta så. Smaksak helt enkelt :)
Malins Blogg

Hej! Apropå stark core o rygg så undrar jag om du har några tips för att stärka upp vekryggen? Sambon är 2 m lång o får problem minst 1 gång/år m ryggskott/låsning i höftböjaren. Kiropraktorn säger att det inte spelar nån roll hur mkt han tränar upp sig, men naprapaten håller inte med. Vad tror du?

Hej, fin blogg du har. Jag har gjort lite marklyft som min PT har gått igenom med mig, fortfarande låga vikter men det är roligt. Jag undrar hur ofta kan man göra det i veckan. Jag tränar styrketräning 4 gånger i veckan och har olika muskelgrupper indelat. Ska man lägga in marklyft i både ryggpassen och ben eller lbir det för mycket, för lite? Jag har hört av vissa gör marklyft nästan varje gång och säger att det är en basövning.

Tacksam för svar!

Be Nice!

Hej! Haha, min dator hade lite för bråttom nyss, ber om ursäkt för föregående "kommentar"!
Här kommer en fråga som eventuellt kan vara en utmaning att svara på; vilken övning är bäst att ersätta traditionellt marklyft med, iom att jag sitter i rullstol? :)


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »