Backintervaller | Upplägg

Hej vänner!

Fem härliga tjejer dök upp på gårdagens träning med B.A.B.Y Runners Team här i Sundsvall och backintervaller stod på agendan. Vi har på alla pass jobbat med intervaller i någon form då det är ett bra sätt att möta alla individer på deras nivå. Oavsett vilken nivå man ligger på löpmässigt kan alla köra tillsammans, peppa varandra och hålla liv i gruppkänslan. Vi, alltså jag och Ida, uppmuntrar dock tjejerna till distanspass på egen hand eller tillsammans utanför våra onsdagsträningar, men på onsdagar är det alltså intervaller som gäller.

Vi blandar långa intervaller med korta, vissa pass kör vi en längre strykedel och vissa pass kör vi ingen styrketräning alls. Ibland fokuserar vi mycket på löpskolning och ibland poängterar vi bara det mest grundliga. Variation förnöjer!



Uppvärmning

  • Ett och ett halvt varv lugn jogging runt Baldershovs IP
Enklare löpskolning
  • 3 x höga knän, lätt jogg tillbaka
  • 3 x sparka på rumpan, lätt jogg tillbaka
  • 3 x smyga igång för att sedan trycka på och spurta, lätt jogg tillbaka
Fokus på blicken långt fram, aktiv bål, öppna upp bröstkorg samt lätta fötter. Jag är dålig på att uppskatta sträckor, verkligen jättedålig, men jag skulle tro att vi låg på runt 30 meter vid löpskolningsövningarna. 
 
Backintervaller
  • 6 x 30 sekunders backintervaller, vila den sträckan det tar att gå/jogga ned till start
  • Kortare vila (runt en minut)
  • 6 x 30 sekunders backintervaller, vila den sträckan det tar att gå/jogga ned till start
Jag är lika dålig på att uppskatta lutning som jag är på att uppskatta sträckor. Tjejerna tyckte dock att den var perfekt men att den inte hade fått varit brantare. Sträckan är naturligtvis individuell beroende på vilket tempo man kan hålla. Tempot vi låg på igår var högt. Målet var att pressa sig ur bekvämlighetszonen men att ändå kunna hålla samma tempo genom alla intervaller. Vi vill aldrig att tjejerna ska gå från oss med "kräk- och/eller gråtkänsla". Det ska ju vara kul det här om än jobbigt till och från!
 
Nedvarvning
  • Skedde igår på egen hand men jag rekommenderade ett eller två varv lugn jogg runt idrottsplatsen för att trampa ur sig och varva ned
Testa gärna passet hemma! 



Kommentarer

Tack för passet, det ska testas kommande veckor :)

» Kate

För min del är jag en ensamvarg när det gäller träning. trivs bäst med det. Gymma med dottern kan jag göra, men all konditionsträning vill jag sköta på egen hand!
Backträning står på min tur i helgen hade jag tänkt, det var ett tag sen, vid vår vattentornsbacken.
Trevlig fredag, kram Kate

Borde själv pröva det där.

Borde själv pröva det där.

Borde själv pröva det där.

» Eva

Dum fråga kanske, men hur höga ska de höga knäna vara? 90 grader? Har svårt att få höjd tycker jag men det kanske är en övningssak. Grymt jobbigt blir det iaf.


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »