Motivation & Svackor

Att vänja kroppen vid en förändring av något slag brukar ta cirka tre veckor. Förändringen kan till exempel vara ett nytt tränings- eller kostupplägg men det kan också vara en sån enkel grej som att börja gå till jobbet varje dag istället för att ta bussen. Väldigt vanligt är att när man börjar närma sig de första tre veckorna så kommer den första motivationssvackan. Man har ofta ansträngt sig väldigt hårt, gått all-in och satsat järnet i tre veckor vilket är tufft om det är en stor förändring man gör samtidigt som resultatet oftast inte börjat komma ännu så att man får ny motivation av dem. 
 
Idag sa det PANG in i väggen vad gäller motivationen för mig. Det var så otroligt tungt att ställa sig på crosstrainern. Jag ska stå trettio minuter varje dag men efter tio minuter idag var jag nära tårarna. Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att stå där varje dag och jag längtar efter variation. Mest av allt längtar jag efter tunga marklyft, knäböj och annat skoj. Även om resultaten redan visar sig i att jag har mindre ont så vet jag att det är långt kvar till målet. Vilken dag är jag då på i min rehabprocess? Jo, dag 22 vilket innebär bra precis tre veckor in i förändringen. Jag följer visst mallen till punkt och pricka. Tack vare att jag är medveten om detta så klev jag inte av efter tio minuter idag utan jag fortsatte att trampa tills tidtagaruret visade trettio minuter. Jag vet att det är så viktigt mentalt att pressa sig över gränsen dessa jobbiga dagar. För gör man det, gör jag det, så vet jag att det kommer gå lättare sedan igen och jag vet att resultaten kommer att komma. 
 
Så, till alla er som kämpar med olika förändringar och vanor. Fortsätt att kämpa. Det är inte alltid kul men det är så värt det. Pannben på så går det. Ni är grymma. Vi är grymma!
 
Bilden nedan får beskriva stoltheten och känslan efter passet. I did it!
 



Kommentarer
Jennifer

Vad du är duktig! Kämpa kämpa fina du:)

Lena

Men efter regn kommer solsken och man måste tyvärr alltid sätta sin egen hälsa i centrum, den går först oavsätt hur tråkigt det kan vara vissa dagar : ) Men det här kommer du att fixa och då kommer du att ha ännu mer i bagaget ifall du stöter på en PT-kund med liknande problem : ) Hoppas du får en bra helg i Åre och träffar en massa vänner och roligt bransch-folk. (men kom ihåg bara rehab, för du kommer att bli dö sugen på allt : ) Själv siktar jag och några vänner på jobbet på "Må bra" helgen i mitten av september istället : ) Må så gott kram Lena

Bra peppande inlägg. Heja dig, bra att du inte gav dig!

Malena

Så bra tänkt! Vilken vacker bild på dig! Man ser stoltheten och glädjen.:) Kan du skriva lite om endorfiner och träning? Intressant ämne. Jag känner mig ofta lite "hög" efter mina pass...:) Kram.


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »