100% Ren Hårdträning

Hej vänner!
 
Jag har precis kommit in genom dörren från en lång jobbdag och kommer att stupa i säng inom en sisådär tio minuter. Så galet trött. Eftermiddagen/kvällen har jag faktiskt inte spenderat på jobbet men däremot för jobbet då jag varit på en utbildning anordnad av PRODIS (Prevention av doping i Sverige) och med inriktning på konceptet 100% Ren Hårdträning. En Antidopingutbildning kort och gott. 
 
En hel del av det vi gick igenom ikväll känner jag till sedan innan - dels tack vare min PT-utbildning men även av ett eget intresse, men jag har även lärt mig en hel del nytt. Att jag är emot doping är självklart och jag har alltid förespråkat ren och bra kost framför kosttillskott och efter ikväll är jag ännu mer övertygad om det. Det har varit en intressant kväll men också skrämmande ur flera perspektiv tycker jag. 
 
Nu tror jag att de flesta som läser min blogg inte brukar eller ens har funderat på att bruka Anabola Androgena Steroider då 99% av de som använder det är män och jag råkar ju veta att ni flest är tjejer som hänger här inne. Däremot så är jag väldigt övertygad om att många av er någon gång tagit ett kosttillskott på ett eller annat sätt. Det kan vara proteinpulver, PWO, vitaminer och mineraler för att nämna några exempel. Vem har inte köpt C-vitaminbrus på ICA i förkylningstider någon gång i livet? Det räknas också som kosttillskott.
 
Kan vi göra en liten mini-undersökning? Hur många av er har tagit ett kosttillskott någon gång i livet? Hur många använder det regelbundet idag? Vad använder ni i så fall? Svara gärna så kan vi spinna vidare på ämnet imorgon kväll och jag kan även bjuda er på intressanta fakta inom området. 
 
 
Vill avsluta med att slänga in ett tack till Johan Öhman och SISU Idrottsutbildarna för en mycket bra föreläsning och utbildning. Att ödmjukt lära ut med glimten i ögat och en gnutta humor är helt my cup of tea och trots mycket information att hantera så har jag lärt mig väldigt mycket ikväll. Tack!



Kommentarer
» Eva

Har tagit folsyra och järn i samband med graviditet. Annars knappt något. Tycker ämnet är intressant! Vill gärna höra mer.

Emma

Hej! Jag äter dagligen burken som heter kvinna med kosttillskott från apoteket sen folsyra vid graviditet. Skulle vara spännande att veta om det är något negativt?!

» Kate

Inga kosttillskott, tror helt klart på bra mat och mellanmål istället. Eller förresten, jag äter nyponpulver ( för hästar...) för leder och mot förkylning. Men aldrig ens smakat någon form av energidryck..! Intressant ämne... Kram Kate

T

Intressant ämne! Tar omega3 dagligen, men funderar på att byta mot vitamin D vilket jag även tagit tidigare, samt magnesium och zinc. Kortsiktigt har jag tagit lite andra också, t.ex. järn efter operationen, C-vitamin vid förkylning osv.

Dagligen tar jag min Aloe Vera Gel, järn tog jag vid graviditeten och proteinpulver är något jag tar ibland när det ska vara enkelt (sker kanske 1 gång i månaden max numera).

Jag har tagit c-vitamin brus med järn i och sen äter jag järntabletter då jag ger blod. Annars har jag inte ätit några kosttillskott.

Therese

Jag äter idag aco gravid vitaminer och mineraler och ska snart börja äta järntabletter. Råd från barnmorska. Men annars äter jag inget.
För några årsen tog jag en berocca varje morgon och kommer så ihåg att jag mådde toppen och var pigg och glad.
Ska bli spännande att läsa mer i detta ämne.

Tar ibland c-vitamin (brus) , har köpt kostilskott för kvinnor men har totalt glömt bort dom, men tagit i några dagar (blev påmind nu).. omega3 bör jag äta enligt läkare men är dålig på det, däremot äter min sambo proteinpulver.

så ska bli spännande och läsa om detta. :)

Ida

Haha oj.. Jag skakar i ordning bcaa på morgonen som jag tar ihop med mina fettförbrännare, båda från Aldrig vila. Har jag ätit middag före träningen så händer det att jag tar en shake vassleprotein efter träningen och om jag vet att jag ska köra ett hårt pass som Grit så tar jag ibland pwo före passet. Vetegräspulver i smoothies och liknande om det räknas som kosttillskott?

Agnes

Jag tar dagligen järn-tabletter, samt nutraminos proteinpulver efter träning och ibland risprotein-pulver (ekologiskt) från holistic :)

Anonym

jag äter kalcium/magnesium för att jag inte tål mjölkprotein och b12 för att jag hade brist på det. under vintern äter jag d-vitamin och känner att jag mår bättre av det :)

Har aldrig käkat kosttillskott utan försöker käka bra och varierad mat istället, med betoning på försöker :p undantaget är nu när jag är gravid, har precis börjat dricka blutsaft :)

Malin

Just nu äter en variant av multivitamin för veganer (är själv vegetarian), folsyra och EPA-glandin (omega3&6). I vintras åt jag D-vitamin och efter att jag lämnat blod brukar jag äta järntabletterna som sjuksköterskan ger mig.

» Lina

Tar proteinpulver efter varje träningspass, vilket oftast bli 2-3 gånger i veckan. Tar det inte bara för träningens skull utan även för att jag inte ska hinna bli vrålhungrig innan jag kommit hem och fått mat i mig.

Britt Heidi

Jeg har tatt folat og jern under graviditet, i tillegg til multivitaminer etter råd fra jordmor. I tillegg har jeg tatt solhatt og ginseng forsøksvis et par ganger men uten at det ga meg noen form for resultater eller glede så det sluttet jeg raskt med. Jeg synes akkkurat dette emnet er litt forvirrende for man leser så mye råd på nett og i treningsblader at man lett kan bli fristet til å prøve både det ene og det andre i søken på den perfekte kropp, de perfekte muskeler og en mer energisk menneske. Søken etter det perfekte er ikke lett å bli klok på;)

M

Jag tar dagligen msm pulver, omega 3, D vitamin och magnesium. Bcaa vid träning.

Therese

Ätit folsyra i början av min graviditet. Annars brukar jag dricka blutsaft ibland. Har även testat proteinpulver men tycker det är "äckligt" med artificiella smaker. Riktig mat är godast :-)

» Sanna

Håller helt med dig, bättre bra mat än kosttillskott. De allra flesta tabletter innehåller också så mycket mer än vad kroppen behöver och vi kissar ut merparten... Själv har jag ätit järntabletter efter att jag lämnat blod samt under graviditet pga konstaterat lågt Hb, tar ibland nån proteinbar eller shake som mellanmål om jag inte hinner/orkar fixa något annat efter att jag tränat, trots att det ju egentligen är emot mina principer... tycker dock att just "bra mellanmål" är svårt att få till, har tröttnat på keso och banan ;)

Linn

Tablett från Apoteket med vitaminer och mineraler. Periodvis så gott som dagligen och i andra perioder ca 1gång/veckan.

Har dessutom ett proteinpulver som jag tagit ifrån 1-2 ggr. Vadå bortkastade pengar när jag varken känner behov eller lust att ta det?
Fick tips av brorsan att ta ibland till t ex smoothie i samband med mellis vid träning eftersom jag ibland kan glömma bort att äta. Känner inte riktigt hunger nämligen.

Numera i ett stressigt vardagsliv blir det mer löppass och då mår jag bättre av att käka en banan etc och sen ordna mat.

Bra och viktigt ämne att belysa. Ibland undrar jag vad det är vi köper egentligen? Vi har "hört det är bra" men vet nog sällan vad det faktiskt är!

Lina

Jag använder inga kosttillskott alls i samband med träning, utan äter varierad och bra kost. Känner jag att jag börjar bli förkyld så brukar jag låta kroppen bli det utan att försöka motarbeta med massa vitaminer och liknande. Jag tror att kroppen behöver bli sjuk ibland, men trots det så blir jag väääldigt sällan sjuk!

Lina

Jag äter "kvinna" med kosttillskott från apoteket dagligen samt C-vitamin vid förkylning. Utöver det äter jag inga kosttillskott då jag inte tror att det bidrar något. När det gäller träning och kost äter jag bra och varierad kost på regelbundna tider :)

Sara

Äter kosttillskott från apoteket för gravida med extra folsyra. Är inte gravid, har funderat lite på om det är dumt lr skadligt då. Apotekspersonalen visste inte riktigt när jag frågade. Tar c-vitaminbrus ibland om jsg känner att förkylning är på g. Tycker att te med riven ingefära o honung funkar minst lika bra egentligen! Är sällan sjuk lr förkyld iaf.

Helena

Åh så spennende å Intressant emne,gleder meg til å lese mer om dette!
Jeg spiser veldig variet og sunt så får i meg de meste kroppen trenger via kosten,håper jeg:)
Men Jeg tok folsyre da jeg var gravid,har også i perioder tatt omega 3 å D vitamin.
protein pulver tar jeg av å til ved trening men det går også veldig i perioder....

Malena

Jag har provat många olika vitaminer och mineraler under årens lopp. Just nu magnesium (mot restless legs), multivitamin och silicea (kisel, mot tunt hår).

Jag har druckigt sån c-vitamin brus som du nämner, men det var när jag var i 14 års åldern kanske. Nu tar jag ingenting sådant alls, försöker istället äta varierat, bör blir bättre på det..! :) Gillar inte den konstgjorda smaken olika aminosyror osv smakar. Har testat men inte fortsatt.
Intresserat ämne!

Nadja

Jag tar dagligen msm, omega3, d-vitamin, magnesium och ibland aminosyran glycine (på kvällar och/eller efter träning)

Ellen

Roligt att du fick med dig mycket av utbildningen. Även jag tycker att Johan är jättebra:-)
Ellen Västernorrlands Idrottsförbund


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »