Intervallpass för Axlarna

Hej vänner!
 
Jag har just nu roliga men intensiva dagar på jobbet då vi är på väg in i en expansiv fas. Om drygt en vecka öppnar vi vår fjärde anläggning i Sundsvall och igår signerade vi avtal på ytterligare en lokal så i november kommer vi ha hela fem anläggningar. Detta är så roligt men innebär såklart mycket jobb och dagarna blir långa.
 
När jag är i sådana här intensiva jobbperioder prioriterar jag alltid min rehab i första hand och övrig styrketräningen kommer i andra hand. Igår fick jag trettio minuter över och passade därför på att göra ett snabbt intervallpass för axlarna. Testa gärna!
  • 6 x 30 sekunder strikta pressar 
    20 sek vila mellan varje set

  • 6 x 30 sekunder wallballs med enbart axlar (alltså utan att hämta kraft från benen)
    20 sek vila mellan varje set

  • 6 x 30 sekunder axellyft åt sidan med gummiband
    20 sek vila mellan varje set
Snabbt, effektivt och utlovad mjölksyra. Men kan man bara träna axlar ett pass? Absolut! Hur man väljer att splitta kroppen är individuellt efter egna målsättningar eller som i mitt fall förutsättningar. Man måste skilja på målsättningar och förutsättningar - det är inte alltid dessa går hand i hand. Jag förespråkar generellt träning där flera muskelgrupper aktiveras och samarbetar men ser inget fel i att splitta kroppen och jobba isolerat till och från. Tvärtom kan det vara både kul och nyttigt!
 
 
Jag upptäckte när jag var klar att jag hade fem minuter över vilket räckte perfekt till en tabataintervall med Butterfly-Situps. Att maxa tiden har jag blivit bra på dessa dagar!
 
Hojta till om ni testar passet eller har frågor!



Kommentarer

Men shit vad coolt att kunna lyfta såna lyft! jag kan knappt lyfta 18 kg haha nä men nått sånt. :D

Svar: Man ska inte jämföra, är 18kg tungt för dig så ger det ju dig träning, eller hur? :)
Malins Blogg

jag ska definitivt testa detta passet i morgon.. Nämligen överkropp som står på schemat då! alltid bra med ny inspiration! Kika gärna in på min blogg :)

Svar: Vad kul, berätta hur det gick sedan :)
Malins Blogg

» Alina

Fin blogg!

Axlar är nått jag måste träna...tycker bara att det är så grymt tråkigt....men jag brukar försöka få in det lite här å där (dock inte så ofta som jag borde)!

Malin

Härligt med lite träningsinspo! Efter en alldeles för lång period utan träning har jag nu påbörjat Workout school 2015 för andra gången i år, och jag känner mig riktigt taggad! Befinner mig på dag 6 idag :) Jag har en fråga angående några övningar. När jag skulle göra jorden-runt märkte att det klickade i vänster axel när jag gjorde vänstervarvet. Kändes inte bra så slutade och gjorde en övning med gummiband istället. Kan du tipsa om en annan övning att göra istället för den? Sen undrar jag om det går att ersätta armhävningar av samma anledning?

Tack för en inspirerande blogg och en bra träningsskola!
Kram

Nice träningspass :)

nive :-)

» Gun

Jag har tränat till och från i många år men upptäckte här att mycket nytt finns att tillgå för att göra träningen mer varierad och roligare. wallballs, butterfly-situps och tabataintervall är helt nya begrepp för mig. Tack för upplysningen nu skall sätta igång med detta :-)

» Gina

åh nice! :) hade varit kul ifall du hade kunnat fota dom tre första övningarna! :)

» Ida

Grym du är! Blir så inspirerad att testa något nytt, har kört på samma träningsprogram för överkroppen i 10 veckor nu. Så det är dags att byta snart! :)

» Linda

Härlig blogg! Och grymt pass! Det ska testas!!! /Linda

Grymt pass! Det testar jag gärna nästa gång på gymmet. Är så svag i axlarna för stunden.

Låter som en grymt pass!

Va häftigt! :D

Vilken otroligt fin blogg du har! :)

Superbra blogg!

Jätte bra tips! Sjukt stark du är! Fin blogg, kram :)

» Julia

Heja heja!! :)

» Eva

Vad är wallballs? :-)


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »