Övningstips för ryggen

God morgon måndag!
 
En av mina favoritövningar för ryggen är enarmshantelrodd på bänk. Jag personligen får en väldigt bra kontakt med stora ryggmuskeln, latsen, som är den muskel som primärt tränas i övningen. Det kan vid första anblick se ut som en övning för armarna men i och med att latsen fäster i övre delen av armen så tränas den varje gång man sänker armen upp och ner. Då jag till och från har stora problem med min ena axel fungerar denna övning de flesta gånger bättre en den klassiska latsdragen. Extra plus för att övningen enkelt kan göras hemma om man har vikter att jobba med.
 
 
Vill ni testa övningen så se till att ryggen är neutral och inte krummar. Aktivera magen så att ni har ett bra stöd därifrån - när kroppen är i framåtlutad position är det viktigt att vi orkar hålla emot magen mot gravitationen. Jobba med tunga vikter men se till att rörelserna är kontrollerade!



Kommentarer
Linda

Enarmshantelrodd är även min favoritövning för ryggen. Men jag tänkte fråga om du har något tips på någon bra kontaktövning för gluteus maximus? Jag har nämligen väldigt svårt att få kontakt, de flesta övningarna jag gör känns inte och jag blir lite frustrerad. Tips snälla! :)

» jenny

Vilka snygga tights! :)

Tightsen är ju såå snygga!

Lina

Tack för tips. Detta inlägg gillar jag. Vad rek för vikt?

Åh, den där superövningen har jag nästan glömt av - för köras nästa pass i gymmet :-)

KRAM

Em. Lj.

Ja, det här behöver jag! Tack. :D


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »