Workout School | Att hantera sjukdomar

Hej vänner!
 
Jag kommer under träningsskolans gång att ta upp och diskutera olika träningsrelaterade ämnen som jag anser extra viktiga att lära sig att veta hur man ska hantara och jobba med. Detta ska vara just en skola där vi lär oss längs vägen och inte bara en träningsutmaning där alla pass ska utföras. Så ta er tid att läsa igenom, reflektera och även gärna diskutera dessa inlägg - de är precis lika viktiga som själva träningspassen. 
 
Idag ska vi, precis som rubriken avslöjar, diskutera träning kontra sjukdomar. Oavsett hur väl man sköter din kost, sömn, handhygien etc så kommer man med största sannolikhet förr eller senare att bli sjuk. Lika viktigt som det är att ha en plan för sin träning är det att ha en plan för vad man gör vid sjukdom. Har man en plan så har man kontrollen och har man kontrollen mår man bra och slipper känna sig stressad. 
 
Det första jag tycker man ska reda ut är hur man är sjuk och hur sjuk man faktiskt är. Är det en regelrätt förkylning eller är det bara lite morgonsnuva? Är det en lättare förkylning eller är det en influensa? Beroende på vilken slutsats man drar här kan man gå vidare till nästa steg. 
 
Lite morgonsnuva / Lättare förkylning
 
Ofta känner vi oss lite "småsjuka" och det är det jag här kallar lättare förkylning. Här är det helt okej att träna men beroende på symptomen kanske man får modifera sin träning. Ett högintensivt styrkepass kanske inte alls fungerar medan ett lugnare styrkepass eller mobilitets- och stabilitetsträning fungerar utmärkt. Ett klassiskt exempel är att man är riktigt förkyld en vecka för att sedan vara "småförkyld" ett par veckor efteråt. Då gäller det att ha en plan för sin träning så att man inte tappar ytterligar två veckor utöver sin sjukvecka. Dels för resultaten i sig men framförallt för det mentala att hålla igång.
 
Rejäl förkylning / Influensa / Feber / Vad det nu kan vara 
 
Vid så kallade småförkylningar kanske man ibland är tveksam till träning men är man ordentligt sjuk så vet man om det och då är det VILA som gäller. Aldrig, aldrig, aldrig kompromissa med det. Frustrerande? Ja. Men här handlar det om att acceptera och efter det kontrollera det man faktiskt kan göra. Det vill säga vila, sömn och kost. Detta gäller oavsett om det är en feberförkylning som varar i tre dagar eller en lunginflammation som kan pågå i veckor eller tilll och med månader. 
 
 
Första delen i inlägget handlar om hur man ska göra kortsiktigt just vid sjukdomstillfället. Nästa steg blir att ha en plan för hur man ska hantera det mer långsiktigt. Här tänker jag ta träningsskolan som exempel då ni var flera som skrev att ni var sjuka nu men gärna hakade på när ni blivit friska. Här har man två vägar att välja.
 
Väg nummer ett
 
Säg att man har missat första veckan av träningsskolan och kan haka på onsdag den 7:e januari, alltså en vecka efter start. Väljer man väg nummer ett så väljer man att haka på där och då. Man hoppar över första veckan helt och hållet helt enkelt. Detta fungerar utmärkt i min träningsskola. Beroende på vilken träning man gör annars så är det olika om detta fungerar. Laddar man upp för en stor tävling, ligger mitt i en periodisering eller liknande så är det inte optimalt att missa träningspass och då kan väg två vara ett bättre alternativ. För de allra flesta motionärer tycker jag dock alternativ ett fungerar utmärkt.
 
Väg nummer två
 
Samma scenario med träningsskolan här. Man har varit sjuk och kan haka på onsdag den 7:e januari. I väg nummer två börjar man då med dag ett den 7:e januari. Man börjar från början att läsa mina inlägg och jobba sig framåt dag för dag. Man kommer utföra hela träningsskolan men gå i mål en vecka senare än de som började den 1:a januari. Man håller sig alltså till sin plan men accepterar att den är något förskjuten. 
 
Båda dessa vägar anser jag vara bra och sunda alternativ. Det jag vill att man ska vara medveten om är att man ALDRIG kan ta igen ett missat träningspass. Det vill säga att det finns inte en tredje väg där man den sjunde börjar med att "jobba ikapp" alla missade pass för att komma ifatt de som började skolan tidigare. Missförstå mig inte nu, självklart kan man slänga om dagarna i sin planering ibland, exempel - "jag har en så stressig dag i morgon så jag väljer aktivt att vila imorgon och skjuta på passet tills i övermorgon"... Men man kan aldrig jobba ikapp. Detta är väldigt viktigt att ha med sig i huvudet för att må bra, känna kontrollen och hålla långsiktigt. Att man accepterar att "idag missade jag mitt träningspass pga av vad det nu kan vara, men imorgon fortsätter jag min planering som vanligt med en promenad (eller vad jag nu planerat) och det är ingen big deal".
 
För att sammanfatta inlägget
  • Hur är du sjuk och hur pass sjuk är du?
  • Småförkyld men kan träna? - Modifiera träningen så att den passar!
  • Rejält förkyld / feber? - VILA!
  • Missat träningspass på grund av sjukdom eller annan orsak? Välj väg ett eller två
  • Försök aldrig ta igen ett missat träningspass, acceptera att du missat det och gå sedan vidare
Ställ gärna frågor, berätta erfarenheter och diskutera här i kommentarsfältet så svarar jag. Var inte rädd för att fråga om något är otydligt eller om ni är osäker på hur jag menar. 
 
Och ni, idag söndagsladdar vi inför morgondagens träningspass. En timmes valfri utomhusaktivitet står på schemat och idag vill jag att det är en sammanhängande timme. Promenad, skidor, skridskor, lek med barnen - berätta gärna vad ni gjorde sedan! 



Kommentarer
Alexandra (14)

Jag ska rida ut båda mina hästar idag, räcker det? Har nämligen lite ont om tid idag:)

Alexandra (14)

Jag ska rida ut båda mina hästar idag, räcker det? Har nämligen lite ont om tid idag:)

Svar: Det räcker utmärkt! Ridning är jättebra träning och motion :)
Malins Blogg

Sara

Har haft en rejäl influensa sen i tisdags, feberfri nu men yr o darrig. Har inte rört mig alls sen dess då jag har haft jättehög feber o halsont o frossa. Känns som om jag har tappat ALLT. Vilket pass är lämpligt att börja med? Kul med träningsskola btw! Intressanta inlägg so far o bra synsätt! Heja!

Svar: Hej Sara! Jag skulle rekommendera att börja träningsskolan från dag ett så att du hinner bli ordentligt frisk och ta det steg för steg. Lycka till!
Malins Blogg

» Anna

Jag har precis kommit in efter en rätt kall men skön promenad på 60 min 😊

Linda ♡

Promenix i 60 minuter, check.

» clara

Varit ute och cyklat idag men det blir en timmes promenad ikväll! .)

Anonym

Walk to talk 2×60 min💪👍

Evelina

En timmes promenad är gjort!

Evelina

En timmes promenad är gjort!

Jag blev sjuk på juldagen och är fortfarande lite snuvig och har en slemhosta som heter duga, annars känner jag mig frisk. Borde jag vänta med att träna eller är det bara att köra igång?

Svar: Du kanske kan smyga igång med lugnare styrketräning? Snuvig bör vara okej men var observant på hostan. Lycka till!
Malins Blogg

Eva

Tog en timmes promenad med 3,5 åringen i sittvagnen. Jobbigare än jag trodde för ryggen men nu är det gjort! Kloka tankar om träning och sjukdom. Jag känner mig bara så besviken då mitt ryggskott kom efter en förkylning och därmed 1,5 veckas uppehåll från träningen. Känns surt att vilan gav mig detta.

Ulrika

Har idag gått en timmes promenad i solsken, underbart !

Josefin

En timme paddling just avklarad! Finns ingen snö för skidåkning och är för halkigt för att promenera får man hitta på annat.

Svar: HÄRLIGT med paddling!
Malins Blogg

Promenad 60 min check :-)

Ella

Powerwalk 60 min i solsken:)

Superbra tips! Xx

Sara

Jag tog en timmas pw och eftersom jag var sugen på en planka och lite styrka så blev det ett tabatapass med 4 olika övningar också. Skönt, och taggad på mer träning i morgon!

Sara Lyckeqvist

Hej! :)

Jag får ALLTID ont i halsen när jag kör igång med träningen. Det slår verkligen aldrig fel.. jämt och det är så frustrerande.

Jag har sökt för mina halsproblem, men enligt läkarna är det bara virus.

Jag tränade lite styrka hemma i fredags, natten som var hade jag ont i halsen och i morse. Just nu i skrivande stund känner jag knappt nått och jag är inte det minsta förkyld.. men imorgon kommer jag troligtvis känna av halsen igen och därför vågar jag inte träna idag.

Vad ska jag göra? Jag är väldigt försiktig när det gäller halsont och träning.. men det känns som min kropp spelar mig ett spratt!
Mvh Sara

Svar: Hej Sara! Jag förstår din frustration. Man ska ha stor respekt för kroppen och träning vid halsont. Virus kan ju tyvärr hålla i sig länge ibland och man kan inte göra så mycket mer än att acceptera det. Går det över en lång period så pröva att träna lugnare de dagar det känns bra. Annars skulle jag kräva en andra värdering av läkare, så att det inte är något galet trots allt. Lycka till!
Malins Blogg

Vilket bra inlägg! :D När jag känner att träningen kommer i kläm men ändå vill hinna med alla veckans pass så lägger jag ibland om det så kanske vilodagen bli på torsdagen istället för lördagen eller liknande, men som du sa så kan man ju aldrig ta igen ett missat pass :)

Anonym

1t prommis i kvällsmörkret, underbar luft:))/wenche

Carro

3 timmars lek på himlabadet (är iof inomhus) och en 60 min kvällspromenad. Nu är kroppen härligt mör och redo för soffan!

Dessa sjukdomar kan verkligen förstöra för en. Jag brukar nästan alltid bli sjuk när jag sätter igång med träning. Därför så tycker jag just träningsskolan med dig är bra för den är inte så explosiv som många andra tidsbegränsade träningsperioder. Den chockar inte kroppen. Här handlar det ju om att komma igång och sen förhoppningsvis hålla träningen vid liv :) Blir jag sjuk så får jag acceptera det och sen ta nya tag när man blivit frisk igen. På torsdag börjar inskolningen för lilleman på dagis och jag fasar för alla baciller han kommer dra hem, haha.

Nästan 8 km pw blev det idag och jag kände mig både stark och frisk efter över en timme i den krispiga luften :) Promenader är verkligen otroligt underskattade!

En annan sak Malin- tycker det är så roligt att du bloggar så mycket :) Förutom träningsskolan så är det roligt att läsa om dig, Jolie och annat. Får känslan av att du fått enorm blogglust och det är alltid roligt för dina läsare. Keep up the good work! KRAM!




Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »