Workout School Day 20 - Motivation!

Hej vänner!
 
Det sägs att det tar cirka tre veckor att etablera en ny rutin. Jag läste dock nyligen en rapport som talade för att det kan ta dubbelt så lång tid som man tidigare trott, alltså upp mot sex veckor, att få en ny rutin till att bli en vana. Få det att gå från ovant till naturligt och från jobbigt till enkelt. Detta är oavsett om det gäller att lägga in träning i sin vardag, sluta med socker eller börja kliva upp tidigare om morgonen. Oavsett om det tar tre veckor eller sex veckor så kan vi vara överens om att det tar tid och att både en och två trösklar måste klivas över på vägen.
 
Vi har idag hållt på med träningsskolan i knappt tre veckor och liggre därmed precis vid gränsen på vad vi skulle kunna kalla en ny rutin. Vanligt är dock att den första motivationssvackan dyker upp just runt det magiska 3-veckorsstrecket och det gäller att kliva över det och ta sig ut på andra sidan, gör man det tycker jag man stolt kan säga att man lyckats etablera den nya rutinen.
 
När motivationen dalar kan det vara bra att ta till olika knep. Dessa tips fungerar lika bra nu som om det kommer en motivationsdipp om ett halvår. Alla har nämligen de små dipparna ibland, tro inget annat, det gäller bara att ta sig förbi dem.
 
- Tänk på målsättningen. Varför gör jag detta? 
- Beror motivationsbristen på enformig träning? Byt ut träningen för dagen till något helt annat!
- Hur ser livet ut runt omkring? Är jag stressad? Sover jag dåligt? Kanske jag under en period ska gå från två pass i veckan till ett pass i veckan så jag riktigt får längta efter träningen varje gång?
- Har jag för tvätemot föregånde punkt för långa pauser mellan träningsdagarna? Max tre vilodagar brukar vara gränsen för att hålla motivationen uppe, smyger det sig in fyra vilodagar i sträck blir det för många betydligt svårare att "komma igång" igen... 
 
En av anledningarna till att en motivationsbrist brukar dyka upp vid just tre veckor är att man ofta har gjort alla rätt men att resultaten inte rikitgt börjat visa sig. Säg att man vill minska sitt midjemått som exempel. Man har tränat och ätit helt korrekt i tre veckors tid men INGENTING har hänt kring måttet vid midjan. Självklart tryter motivationen då. Här måste man tänka att förändring tar tid och att det redan har hänt MASSOR bara att vi inte ser dem med blotta ögat ännu. Däremot kanske man känner sig piggare och starkare vilket är lätt att glömma bort om man stirrar sig blind på endast ett mål. Ett annat tips för att hålla motivationen uppe är därför att ha flera olika målsättningar. Så att man alltid kan glädjas åt något. 
 
Se även till att sätta upp rimliga mål. Det är nämligen svårt att hålla motivationen uppe om man sätter orimliga mål som man hela tiden misslyckas med att nå. För träningsskolans del är ni flera som har nämnt att ni har svårt att hinna med alla promenader. Vet ni vad? Det gör INGENTING. Fokusera i så fall på de två träningspassen varje vecka. Det är den rutinen vi vill etablera i första hand så det är där fokus ska ligga. Promenaderna är bara en fin bonus. Så var hellre stolta över att ni kör två träningspass per vecka än att känna er misslyckade för att ni vill haka på promenader som ni inte har en rimlig chans att genomföra. Okej?
 
Det finns alltså flera olika håll och sätt att jobba med motivation på. Att ställa sig själv frågor brukar automatiskt ge många svar. Frågar man VARFÖR hittar man oftast svaret själv... 
 
Vad upplever ni är största problemet kring motivation? Kommentera under så ska jag försöka svara så gott jag kan med konkreta tips!
 
KRAM på er, ni kämpar alla på så himla bra ♥
 
Ps. Idag tar vi vilodag från både träning och promenader!
 
 
Jag har själv kämpat som en galning med min motivation senaste månaderna. Min skada har satt så många käppar i hjulet för mig och jag har haft svårt att veta hur jag ska motivera mig runt det. I helgen dök så äntligen svaret upp och idag har jag börjat smida planerna på riktigt. Mina rehabintervaller på cyklen har därmed aldrig känts lättare - därav smilet ovan. Jag är så GLAD, peppad och motiverad på framtiden. Ska berätta allt för er och hur jag jobba mig fram till en lösning. Återkommer!



Kommentarer
Linda ♡

Heeej. Jag känner precis så, kämpat i 3 veckor med promenader och pass + ta bort allt socker och snabba kolhydrater. Det händer ingenting på vågen, alls! Det är en ganska stor förändring på en och samma gång. Men... jag kände igår att jag var piggare än vanligt på eftermiddagen, dock kändes gårdagens pass otroligt tungt.. men jag ska försöka att kämpa på :) Tack snälla du för att du stöttar mig i det här! ☆

Sara

Jag är fortfarande med, även om jag inte följer upplägget till punkt och pricka.. Har redan rutin på träningen, kör med PT och ofta lite tyngre styrka, men det är roligt att testa nya pass och sådär. I helgen har jag vilat då jag drog till nån muskel i ryggen i slutet av förra veckan, men idag blir det en promenad och i morgon ett lättare styrkepass för att känna efter :) vilan verkar ha gjort gott iaf!

Hanna

Nu har jag kört gårdagens pass som aldrig blev gjort igår. Phuu vad skönt det var. 💪☺️

Frida

Så kul att läsa dina inlägg, bara det gör att man får lite extra motivation då det stämmer så bra det du skriver! Tack!

Wenche

Bra och kloka ord! Detta ständiga dårliga samvetet på allt man INTE gör och Inte på det man hinner med istället!!!! Skall följa dina råd om att FOCUSERA på de två träningspassen i veckan och ta alla promenader som bonus! Då kanske det känns mera överkomligt som livet e just nu:) precis det jag behövde höra i dag!
Kram

Carro. D

Största problemet är helt klart resultat. Jag körde fitnessfighten en månad för dryga året sen, fick precis de resultat jag önskade, tydliga resultat på kort tid - var i mitt livs form.. (Just då) problemet är att jag inte är beredd att leva så, jag klarar inte av att vara så "strikt" med både träning och kost. Jag har iof lyckats hålla formen rätt ok efter detta men känner mig ändå slö periodvis med några trivselkilon. Jag är en otroligt strukturerad människa som bara tränar om det står i min kalender att jag ska träna (typ).. Så jag behöver struktur och resultat för att hålla min motivation uppe - inte helt enkel kombination alla gånger. Tack för peppet!!

» Erica

Tack för det här inlägget! <3

Svar: Kul att du uppskattade det!
Malins Blogg


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »