Workout School Day 6

Hej alla!
 
Hur mår ni idag? Någon träningsvärk som smygit sig på? Jag kan tänka att många av er har ont både här och där men om ni inte känner av det så behöver det inte betyda att ni gör fel eller inte tar i tillräckligt mycket. Träningsvärk är inte ett mått på hur hårt man har tränat eller ej. Visste ni att man ej heller kan förebygga träningsvärk genom att stretcha? Det är en seglivad myt som lever kvar bland många.
 
Idag är vi inne på dag sex på träningsskolan och vi ska bege oss ut på en promenad i 30 minuter. För motionen och den friska luftens skull. Jag vet att ni är ivriga på mer träning men vi tar det fortsatt lugnt och tänker långsiktigt. Två gånger i veckan är det som gäller och nästa pass kommer vi att köra på torsdag.
 
Jag ligger lite efter med att svara på frågor, min målsättning är att svara inom 24h men jag blev lite tagen på sängen av antal deltagare, ni är över hundra stycken som är med i skolan. WOW! Ikväll har jag inget planerat och kommer sätta mig och jobba ikapp, så senast då har ni svar om inte tidigare.
 
 
En fråga som har dykt upp är önskemål om kostråd. Jag förstår denna fråga då kost och träning hänger ihop. Jag väljer dock att i denna skola enbart fokusera på träningen. Jag tror på att ändra eller skapa sig en rutin i taget. Att göra alla ändringar på samma gång blir sällan bra av den anledningen att det blir för mycket. Så mitt tips är att fokusera på träningsskolan nu och när rutinen sitter med träning två gånger i veckan, då kan vi börja kika på att ändra på nästa grej, exempelvis kosten. Långsiktigt tänk, långsiktigt tänk, långsiktigt tänk!



Kommentarer
» Erika

Jag har fortfarande träningsvärk av FÖRSTA passet, haha. Så att göra burpees och armhävningar igår var riktigt jobbigt. Så jag gjorde lite axelövningar med hantlarna istället. Blev en timmes promenad innan med :) Känner att jag fått rutin på pw:s och går gärna en om dagen men det är väl okej att göra även de dagar jag tränar styrka med? Styrketräningen igår var riktigt tuff och jag fixade bara två rundor. Dåligt av mig. Efter att lilleman fått lunch så drar jag ut på en pw. Längtar! :) KRAM!

Svar: Haha, så härligt att träningsvärken hänger i en ;) Och du, det är INTE dåligt att du körde två rundor. Du körde tills du blev trött och det räcker utmärkt. Du är bra Erika. Kom ihåg det <3 KRAM!
Malins Blogg

Gott!

Gott!

Ulrika

Dagens promenad är nu gjord. Ja jag har träningsvärk, i både armar och ben. Önskar dig en fin dag !

Svar: Härligt Ulrika :) Tack och detsamma till dig så här lite i efterskott!
Malins Blogg

Jag trodde att jag skulle ha mer ont i kroppen idag men det är inte så farligt, konstigt nog. Jag tog i allt vad jag kunde igår och mannen satt och peppa mig bredvid när jag ville ge upp ;)
Promenaden är avklarad också, uppe i skogen med hela familjen och sen gick jag hem i rask takt med vagnen :) Mycket härligt!

Svar: Härligt och perfekt att du har extrapepp! Din skogspromenad lät fantastisk :)
Malins Blogg

Hanna

Jo tack träningsvärken finns verkligen där. "Råkade" blir en lång promenad idag på 1,5 timma. Blir lätt så när man sluter upp med en fin vän och snackar ikapp massor :)

Svar: Haha, vänsällskap är det bästa vid promenader! Då kan man gå mil :)
Malins Blogg

Lina

Massa träningsvärk men det är rätt skönt. PW klar och sen massa energi att städa och sortera i hallen.

Svar: Härligt Lina!
Malins Blogg

Emma

riktigt bra idé måste jag få säga, och ett kanon upplägg för min del. Jag tänkte bara kolla med dig, ibland under träningen eller när jag är ute på promenader osv. när mitt ben är rakt så böjs det typ bakåt. Det är lite läskigt och jag undrar om man kan undvika det på något vis? Om man kan göra någon speciell övning?! :)

Emma

riktigt bra idé måste jag få säga, och ett kanon upplägg för min del. Jag tänkte bara kolla med dig, ibland under träningen eller när jag är ute på promenader osv. när mitt ben är rakt så böjs det typ bakåt. Det är lite läskigt och jag undrar om man kan undvika det på något vis? Om man kan göra någon speciell övning?! :)

Svar: Menar du att det böjs bakåt som att du översträcker det? Kan i så fall bero på att du är väldigt rörlig och/eller dålig kontroll/aktivering. Kan lösas med stabiliserande tränings. Men måste veta lite mer innan jag vågar ge mig på en teori om vad det skulle kunna vara :)
Malins Blogg

Sara H

Hallå!!!
Har idag gjort dagens 30 minutare, plus gårdagens övningar då de inte blev gjort. Tycker att det här är ett superbra intiativ Malin, o skönt att få lite nya tips. Har harvat på i samma spår hela hösten, så det här behövde jag 😃😃 Tack för att du delar med dig av din kunskap!!!

Svar: Tack för peppande ord Sara! Jättekul att höra :) Kör på, du är grym!
Malins Blogg

Linda ♡

Promenaden blev direkt i förmiddags. Imorgon börjar det svåraste, att hinna med samtidigt som man jobbar heltid och har småbarn. Men det måste gå.

Svar: Tror det kommer gå jättebra Linda! Ta det lugnt och ta dig tid att hitta en rutin som fungerar för dig. Lycka till!
Malins Blogg

Anonym

Trött i både kropp och knopp idag men tog med hela familjen på promenad. I morgon börjar vardagen igen och det blir min stora utmaning att få till träningen mellan jobb, dagishämtning och mat/tvätt/städ. Planen är att iaf ta en promenad på lunchen i morgon och så tar jag det därifrån.

Svar: Låter som en jättebra plan Cina. Gör det bästa, ta det lugnt, hitta något som passar dig. Kom ihåg att tjugo minuters lunchpromenad är bättre än noll minuter, så kraven behöver inte vara högre än så. Peppkram!
Malins Blogg

Anonym

/Cina

Anonym

Hej, vilka bra och jobbiga övningar(för en otränad småbarnsmamma som mig iaf:) alltså knäböjen, jag får så himla ont i knä då jag gör dem, typ knakar o känns inte kul.., varför? Vad gör jag åt det? Alltid varit så trots övervikt eller ej. vet inte om det har med det att göra:-)? Eller så är jag bara otränad...:-/

Svar: Hej! Jättesvårt att säga utan att ha sätt dig hur du utför knäböjen. Om du har möjlighet att filma dig när du gör dem så kikar jag gärna :)
Malins Blogg

Wenche

Ingen promenad i dag, funckade bara inte!! Får lära mig att så e det bara! I morron börjar verkligeheten o det är nu det gäller att hitta balansen o att INTE ge upp om alla dar inte blir som man vill! Nya tag i morron!!! Kraam

Svar: Hej Wenche! Så blir det ibland. Det viktiga nu är att släppa det idag, acceptera och sedan köra på igen imorgon. Kommer gå galant, det är jag säker på. Jag hejar på dig! Kram!
Malins Blogg


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »