Workout School Pass 5

Hej vänner!
 
Då har vi torsdag igen och ni vet vad det innebär? Yes, det är träningsdax igen, tjihooo!
 
Idag ska vi först prata lite om progression. Att mäta och se sin progression i träningen är jätteviktigt. Dels är det ett sätt att mäta sin utveckling men det är också ett sätt att sporra sin utveckling - alltså ett sätt att hålla sin motivation uppe. Att mäta sin progression kan man göra på flera olika sätt, här nedan nämner jag ett par vanliga exempel.
 
- Man kan öka sin vikt på träningsredskapen
- Man kan öka intensiteten 
- Man kan öka antalet repetitioner
 
- För en månad sedan gjorde jag tio stycken knäböj på 50kg. Idag gör jag tio stycken knäböj med 55kg
- För en månad sedan hann jag jobba tio stycken varv på 30 minuter i min cirkelträning, idag gjorde jag tolv stycken varv på samma tid
- För en månad sedan gjorde jag femton repetitioner på 30kg, idag gör jag tjugo repetitioner på samma vikt
 
Hur man väljer att mäta sin progression är olika. Ett sätt kan vara att skriva träningsdagbok och på så sätt följa upp sin träning dag för dag och vecka för vecka. Ett annat sätt kan vara att jobba med olika fystester och sedan gör uppföljningstester på det. Ett tredje sätt kan vara att ha ett exakt utformat träningspass som man kör med jämna mellanrum och på så sätt mäter progressionen. 
 
Att kunna mäta sina framsteg kan även vara ett kvitto på att det händer saker i kroppen när det känns som att det står stilla. Säg till exempel att man har som mål att gå upp eller ned i vikt. Man gör alla rätt men vågen står i perioder stilla. Under de perioderna kan det vara skönt och se att det faktiskt händer grejer på andra sätt - till exempel att man har blivit starkare eller förbättrat sin kondition. 
 
Med anledning av detta så är dagens träningspass en favorit i repris. Vi ska köra Workout School Pass 1 igen. Från och med nu kommer det då och då att dyka upp ett par gamla pass i träningsskolan. Just för att vi ska få en chans att mäta oss själva. Även om ni inte har koll på hur många repetitioner ni gjort, vilken tid ni jobbat på och liknande så kan ni förhoppningsvis ändå mäta genom känslan i kroppen. Känns det enklare än förra gången? Flöt det på bättre? Känns det som att kroppen är mer van? Kan ni ta en kortare vila mellan varven? Testa passet och analysera gärna sedan.
 
Workout School Pass 1 hittar ni → HÄR.
 



Kommentarer
Lina

Vilken skillnad. Betydligt mer alert nu än gången innan. Gillart.

Svar: Vad härligt Linda! BRA jobbat!
Malins Blogg

Grymt !

Carro D

Kortare paus och dessutom klarade jag sit upsen denna gång! 👍

Svar: Wow, superkul att höra!
Malins Blogg

Sara

Gick lättare denna gången tycker jag!! Kändes i armarna efteråt 😊

Svar: Åh vad härligt Sara :)
Malins Blogg

Linda ♡

Inga pauser och klarade situpsen 4 rundor, den sista körde jag vanliga situps. Armhävningarna på knä gick också mycket bättre! ! Tjohoo...

Svar: Vad KUL att höra Linda! Väl kämpat av dig!
Malins Blogg

Hanna

Idag var första dagen som motivationen dalade så blev nog tyvärr inte ett så effektivt pass som de skulle ha kunnat bli. Jaja så kan de bli när man inte fått sova ordentligt senaste nätterna. Jag tar nya tag imorgon! ☺️

Svar: Sömnbrist kan ställa till en hel del. En del pass kommer vara på topp och andra kommer att kännas sisådär. Som du säger, ny dag imorgon!
Malins Blogg

Usch Malin idag fick jag ställa in passet :( Hade planer på det vid frukosten men allteftersom dagen gick så kände jag mig bara mer och mer hängig. En jävla tandvärk på det med (rotfyllning imorn, äntligen!) och smärtstillande så har jag känt mig riktigt mör. Jag hoppas att jag är piggare imorgon och är jag det så kör jag passet då ist. En liten liten prommis fick jag iaf till på fm medan lilleman var själv en halvtimme på dagis för första gången, men den är knappt värd att nämna då den var så liten. Jag hoppas på nya tag imorgon och att det inte brister för mig nu. Depp! Kramis.

Svar: Det är sådant som händer Erika och FY för tandvärk. Oavsett om du missar idag, imorgon och hela helgen spelar det ingen roll. Till och från kommer livet att komma mellan. Det du måste träna på är att inte lasta dig själv för det eller få dåligt samvete för det. När tandvärken har släppt och du fått sova en natt så kommer du gå på det igen och klara det galant, det är jag övertygad om <3 Så, INTE deppa. Okej? KRAM!
Malins Blogg


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »