Fråga mig om träning!

Hej vänner!
 
Förra gången vi körde en frågestund om träning blev det mycket populärt så nu kör vi en runda igen. Beroende på antal frågor svarar jag så snabbt jag kan men hoppas på att få mata av några svar redan ikväll. Med tanke på allt som varit på slutet för mig så vet jag att jag har missat några av era frågor på senaste - ställ dem gärna igen så får jag med dem här nu. Shoot!
 
 



Kommentarer

Oj spännande, tackar för möjligheten! Ju, jag har för en vecka sedan börjat träna knäböj och varje gång jag ska böja mig så låter det i ena knäskålen. Som ett klick ljud. Är det normalt? Kan jag fortsätta träna iallafall? Tack i förhand. :)

Lina

Är för tillfället drygt 50-60 kilo för tung och arbetslös (dvs hemma/ledig dygnet runt) så jag tänkte storsatsa på att gå ned i vikt nu i några månader framöver - i vilken ände ska jag börja? Styrketräning i kombination med lågkolhydratkost + konditionsträning? Lägger stort fokus på kosten nu men det känns så tungt att börja träna när jag är så orörlig och överviktig - har dåliga knän på grund av 20 års övervikt och varje moment känns jättejobbigt.. :( Tips mottages tacksamt!

Hej hej. För två månadersen blev jag tvåbarnsmamma och har som du förstår lite svårt för att komma igång med träningen. Än så länge är jag ute och går ca 5 dagar veckan. Men det går så sakta och är så tungt i benen. Känns som om jag aldrig ska få upp farten riktigt.
Finns det nån magträning man kan göra varje dag eller varannan som inte kräver så lång tid? Jag tänker främst på magdelningen. Tack för en bra blogg :)

Anna

Kommer du Erbjuda pt online igen och hur gör man om man vill ha det med dig?

Ebba

Hej

Vilka redskap ger bäst resultat i gymmet om man vill gå ner i vikt ( snabbt och effektivt) samt även hur ska man träna ska man köra långa pass eller korta och intensiva

2 Hur många gånger ska man träna i vecka för att gå ner i vikt stadigt.

Tack i förhand för alla svar!


Sophie

Hej Malin!

Jag älskar att träna och att hälsosamt. Jag har en livsstil som ger mig glädje och energi. Mitt problem är dock att jag förlorat min mens och inte haft den på mer än ett år. Jag misstänker att det beror på att jag har för lite underhudsfett. Jag har försökt gå upp i vikt, men har svårt att göra det balanserat och får mest ont i magen. Har du några tips hur jag får mer underhudsfett och en mer balanserad kropp?

Kram!

Anna

Hej! Hur ser din egen träning / rehab ut nu? Saknar dina träningsinlägg!

Linda

Hej Malin!
Jag har två frågor till dig. Första - Efter att jag har suttit på träningscykel i en ca en timme och kört i ett hyfsat bra tempo och sedan slutat känner jag att jag får ont i mina knän. Kan det bero på att musklerna kring knät är dåligt tränade? Andra - Hur ska man träna/äta för att få mindre bilring?

Tack på förhand
Kram!

Mira

Hej Jag skulle vilja gå upp i vikt , eller rättare sagt bara få lite kurver. Jag väger 46 kg och är 162 cm lång . Jag undrar bara hur man får en snyggare kropp och mindre spinkig. Tacksam för svar! <3

Vilka övningar är bra att göra när man har foglossning? Något som skiljer vid foglossning tidigt i graviditeten jämfört med sent?

Vilka övningar är bra att göra vid foglossning? Tänker då för att träna ben och bäckenet. Något som skiljer vid foglossning tidigt i graviditeten jämfört med sent?

Lina

Om man vill bygga muskler men ändå behålla en hyfsad kondition och vara "smidig", hur ska fördelningar mellan styrka och kondition vara då? Är det "ok" att mixa ihop dessa, typ springa med pauser för upphopp, knäböj, armhävningar, eller tar det liksom ut varandra då? :) Hoppas jag kan förklara så du typ förstår frågan :)

» Lotta

Hej! Jag ser att många redan frågat om knäproblem och det vill även jag göra. Jag har får så ont i knäna vid löpning, knöböj och liknande. Varför och kna man träna upp musklerna så att det blir bättre? Behöver även tips på vilka övningar som tränar ben och rumpa utan maskiner men som skonar knäna. Tack på förhand!

Frida

Hej! Har ibland problem med fogarna då jag går långt. Har tänkt börja springa men rädd att fogbesvären ska bli värre. Kan man träna och förvärra foglossningen eller kommer den vara konstant oavsett hur jag tränar? Var 1,5 år sedan jag fick barn.

» Bella

Hej! Jag skulle vilja ha tips på bra övningar för en fastare rumpa. Är det bara knäböj och squats som gäller eller finns det någon lite roligare övning som man också kan göra? Vill kunna se resultat snabbt och vill därför ha varierande övningar.

Anonym

Hej! Jag har under min graviditet gått upp en del (inte så mycket men) problemet ha inte varit att träna sig i form utan att mina armar som blivit större/puffsiga vill som inte ändra sig. Så har en tränad ganska smalkropp men större armar (ej muskler) finns det något man kan göra där för att få dem mer slimade? Nån bra övning?

Hej. Har du något bra tips på en app som kan hjälpa mig nu när jag börjat komma igång med att springa? Jag håller på med intervaller eftersom jag inte kan springa jättelångt än, så jag behöver peppen från en app som säger när det är dags att börja springa och när det är dags att vila och att intervallerna ökar för varje gång. Jag har inte hittat någon bra app, men kanske du har något tips? Gillar din blogg jättemycket. Tack.

Studerar för fullt och har väldigt lite tid att ägna åt träning, men samtidigt har jag ett extremt sug. Är som sagt student och lika fattig som en, så undrar om du har tips på bra och roliga övningar att göra utan någon speciell utrustning? Riktigt kul med en frågestund!

Hanna

Vad roligt med frågestund! Jag blev tvåbarnsmamma för ett år sedan och kom äntligen igång med träningen när du hade workout utmaningen i vintras! Nu har det bara blivit 2-3 löppass i veckan och inga styrkepass alls. Har gått ner alla graviditetskilon men skulle gärna få till en starkare kropp och främst bålen då. Tips på bra långsiktig träningsupplägg då?

Anonym

Vilka magövningar bygger rutorna till sommaren? Skulle vilja bygga upp lite runt höfterna och nedre delen av magen :)

Hej!
Jag har alltid varit aktiv med träning sedan jag var liten, men när jag fick diagnosen Crohns sjukdom fungerar ingenting som det ska längre. Jag lyckas aldrig komma igång med träningen ordentligt förrän jag blir sjuk på något sätt: förkylning, kraftlöshet, mindre skov osv. Jag äter bland annat mediciner som sänker mitt immunförsvar, så mina förutsättningar är inte direkt de bästa för att undvika sjukdom. Hur ska jag göra för att kunna träna regelbundet? Finns det någon speciell träningsform som är lindrigare och inte bryter ned kroppen lika mycket under träningens gång? Hur borde jag lägga upp träningen för att kroppen ska orka med det?
Tack på förhand!

anonym

Jag har lite samma fråga som Sophie ovan. Undrar också över utebliven mens. Har själv lagt om kosten och träningen en del vilket inneburit att jag gått ner ca 3-4 kilo (på ca 4 månader) samtidigt som jag även byggt muskler.

Känner mig nöjd och allt sånt med både livsstil och resultat, känner mig stark, pigg, glad och fin. Men, mensen har försvunnit sedan nu typ 4 månader tillbaka. Som sagt trivs jag så bra i detta nu så jag vill gärna behålla den form jag är i idag och inte behöva backa tillbaka för att få den att komma tillbaka.

Så har du något råd på vad jag kan tänka på eller göra för att få den att komma tillbaka på ett naturligt sätt? Blir orolig att den inte kommer komma tillbaka eller att det kommer ta jättejättelång tid. Tack på förhand!

Anna

Hej Malin och tack för en bra blogg!
Jag håller på att gå ner i vikt med vv, har gått ner -13 och har 15 kvar. Jag kör bodypump en gång i veckan och spinning en gång, det är vad jag hinner med. Fråga: vilket av passen förbränner mest? Jag blir ju svettigare på spinningen men styrkan känns tyngre. Tänker att det är bra med variation men just nu är pumpen roligare så om det ger mer kanske det är bättre med två sådana pass? Hur mkt orkar kroppen träna? Kanske en märklig fråga och det är individuellt men jag kan tex ha träningsvärk i tre dagar, mår kroppen bra av att köra på trots träningsvärk lr det är bäst att vila den?
Stort tack från en nybörjare 😉

AnsoAnna

Hej hej.
Jag får lätt ont i nacken om jag gör vanliga hederliga situps med båda fötterna i golvet och går halvvägs upp.
Om jag gör plankan könet jag att jag blir starkare men jag får lätt ont i nacken och i höftsidorna av det.
Vad sjutton gör jag för fel?

Rumpan... någon annan frågade om bra övning för att få den fastare.
Har du tips på övning jag kan göra på gymmet och hemma, utöver squata och benböj.

Kram o tack på förhand

AnsoAnna

Försvann mina frågor?

AnsoAnna

Försvann mina frågor?

AnsoAnna

Försvann mina frågor?

Carro

Jag är gravid i vecka 31 och har grym foglossning. Jag använder foglossningsbälte, men tycker inte att de hjälper så särskilt mycket. Snarare bökigt att ha de på sig.
Jag är såå grymt sugen på att kunna röra på mig. Finns de några träningsövningar som inte gör foglossningen värre?
Eller får jag helt enkelt vänta tills bebis är ute?
Att bara gå promender är i princip att glömma då de gör så jäkla ont i bäckenet efteråt, även fast jag verkligen tar de lugnt och inte går med stora steg.
Hjälp :)

Anna

Vad tycker du om fettförbränningspiller? Typ fittnessgurus heat?

Övningar som ger magrutor, fastare ben och lyfter rumpan

övningar som ger magrutor, fastare ben och lyfter rumpan

Hej!!
Jag skulle vilja ha fastare armar (har gäddhääng)och fastare mage. Jag undrar specifikt vilka tränings övningar man kan göra för att få bort detta.

KRAM

Hej!!
Jag skulle vilja ha fastare armar (har gäddhääng)och fastare mage. Jag undrar specifikt vilka tränings övningar man kan göra för att få bort detta.

KRAM

Agnes

Hej! Jag saknar fortfarande ett inlägg om olika kosttillskott, för och nackdelar. Personligen äter jag Järn-tillskott, omega 3+6 och magnesium. Men jag funderar hur bra det är? Jag är nämligen en vegeterian som hatar böner och bajväxter så har lite svårt med vissa ämnen och funderar va det mer finns? Vägrar prova på proteinpulver! MVH

Ellinor

Hej! Hittade din blogg idag och verkar mycket inspirerande, speciellt dessa frågestunderna för vill ha nån som kan svara på mina frågor då jag kan få ett vettigt svar och det känns som jag kan få det av dig.
Jag har tränat ett tag men jag skaffade gymkort för fyra månader
sen. Jag älskar att träna och jag tycker det har förändrat mitt liv men jag vill att det ska synas på min kropp också... Jag har svårt att bränna fett men vet du vad det bästa är för att lyckas få bort "det sista" på magen? Hoppas du förstår =)


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »