Svar på träningsfrågor | Mammaträning, Kosttillskott & Övrigt

Hej vänner!
 
En dag försenad men här kommer sista delen i svar på frågestunden. Precis som i de andra svarsinläggen så kör vi följdfrågor direkt i inlägget så svarar jag direkt i kommentaren.
 
Tack för många härliga frågor - vi kör en ny omgång snart igen tycker jag. Kram på er!
 
Gravid / Mammaträning
 
Hej hej. För två månadersen blev jag tvåbarnsmamma och har som du förstår lite svårt för att komma igång med träningen. Än så länge är jag ute och går ca 5 dagar veckan. Men det går så sakta och är så tungt i benen. Känns som om jag aldrig ska få upp farten riktigt. 
Finns det nån magträning man kan göra varje dag eller varannan som inte kräver så lång tid? Jag tänker främst på magdelningen. Tack för en bra blogg :)
 
Svar: Vad härligt att du är igång med promenader, det kan ta sin tid att komma igång ibland och få upp farten men envishet lönar sig så kämpa på så ska du se att resultaten kommer. Vad gäller magträning för en evenutell magmuskeldelning rekommenderar jag att ladda hem appen MammaMage. Där hittar du många bra övningar för att hitta kontakten i magen igen. Värd varenda krona. Tack för att du läser och lycka till!
 
Vilka övningar är bra att göra vid foglossning? Tänker då för att träna ben och bäckenet. Något som skiljer vid foglossning tidigt i graviditeten jämfört med sent?
 
Svar: Då foglossning är väldigt individuellt både vad gäller vart den sitter och hur den utmärker sig så är det jättesvårt att ge generella råd. För att ändå ge, ett generellt råd, så är det att undvika det som gör ont och rörelser som utlöser smärta. Även stödbälte kan hjälpa. Önskar dig lycka till och hoppas att du slipper foglossningen snart!
 
Hej! Har ibland problem med fogarna då jag går långt. Har tänkt börja springa men rädd att fogbesvären ska bli värre. Kan man träna och förvärra foglossningen eller kommer den vara konstant oavsett hur jag tränar? Var 1,5 år sedan jag fick barn.
 
Svar: Vad tråkigt att du har fortsatta problem med fogarna. Det finns risk att förvärra foglossningen med felaktig träning så jag skulle inte kunna rekommendera löpning om du har redan har ont av promenader. Är du i kontakt med någon duktig sjukgymnast på ämnet?
 
Jag är gravid i vecka 31 och har grym foglossning. Jag använder foglossningsbälte, men tycker inte att de hjälper så särskilt mycket. Snarare bökigt att ha de på sig. Jag är såå grymt sugen på att kunna röra på mig. Finns de några träningsövningar som inte gör foglossningen värre? Eller får jag helt enkelt vänta tills bebis är ute? Att bara gå promender är i princip att glömma då de gör så jäkla ont i bäckenet efteråt, även fast jag verkligen tar de lugnt och inte går med stora steg. Hjälp :)
 
Svar: Så tråkigt att du drabbats av svår foglossning. Jag förstår din frustration. Det är jättesvårt att säga vad som kan fungera för dig men kanske isolerade styrkeövningar för överkroppen kan fungera? För vissa fungerar cykling och crosstrainer när promenader sätter stopp. Du får testa dig fram men gör det väldigt FÖRSIKTIGT är mitt bästa råd. Hoppas du finner ett sätt att få utlopp för träningssuget!
 
 
Övriga frågor
 
Hej. Har du något bra tips på en app som kan hjälpa mig nu när jag börjat komma igång med att springa? Jag håller på med intervaller eftersom jag inte kan springa jättelångt än, så jag behöver peppen från en app som säger när det är dags att börja springa och när det är dags att vila och att intervallerna ökar för varje gång. Jag har inte hittat någon bra app, men kanske du har något tips? Gillar din blogg jättemycket. Tack.
 
Svar: Här måste jag erkänna att jag har väldigt dålig koll själv då jag inte använder mig av någon sådan app. Kanske finns här några läsare som kan komma med bra tips på appar för ändamålet? Hoppas vi tillsammans kan hjälpa dig med ett svar! Tack för att du läser min blogg ♥
 
Studerar för fullt och har väldigt lite tid att ägna åt träning, men samtidigt har jag ett extremt sug. Är som sagt student och lika fattig som en, så undrar om du har tips på bra och roliga övningar att göra utan någon speciell utrustning? Riktigt kul med en frågestund!
 
Svar: Kolla gärna min kategori "Videobloggar" där det finns ett flertals videos att göra själv hemma utan redskap. Jag rekommenderar även att köra min Workout School - passen hittar du under kategorin med samma namn. Lycka till!
 
Hej!! Jag skulle vilja ha fastare armar (har gäddhääng)och fastare mage. Jag undrar specifikt vilka tränings övningar man kan göra för att få bort detta. KRAM

Svar: Hej! Det så kallade gäddhänget sitter över tricepsmuskeln och den tränar man genom exempel smala armhävningar, dips och olika pressar med hantlar eller dragmaskin. För magen gäller att variera övningar för både den inre och yttre muskulaturen. Dock kan man aldrig punktförbränna och det är även svårt att punktbygga så allsidig träning i kombination med bra kost är receptet för att lyckas. Kram på dig!
 
Hej! Jag saknar fortfarande ett inlägg om olika kosttillskott, för och nackdelar. Personligen äter jag Järn-tillskott, omega 3+6 och magnesium. Men jag funderar hur bra det är? Jag är nämligen en vegeterian som hatar böner och bajväxter så har lite svårt med vissa ämnen och funderar va det mer finns? Vägrar prova på proteinpulver! MVH
 
Svar: Hej! Jag förstår att du väntar. Har för mig att jag förklarade situationen i höstas och att det efter det rann ut i sanden. Jag trodde nog inte intresset fanns kvar för det så här ett halvår efteråt men jättekul att du frågar. När intresset finns väcks mitt sug att skriva om det igen. Angående att äta tillskott kan det vara rätt OM man vet att man har brist på ett ämne. Jag brukar jämföra med alvedon. Om en vet att en ska få mens om två dagar så börjar ju en inte äta alvedon i förebyggande syfte nu, eller hur? Samma sätt tycker jag om tillskott i form av mineraler och vitamniner - har en fått en utredning som visar på en brist så ska man självklart äta tillskottet. Men att stoppa i sig i blindo i förebyggande rekommenderar jag ej. Kan spåna vidare på detta i ett separat inlägg. 
 
 
Jag är fortfarande så glad i bilderna som Nina tog på mig och Jolie förra sommaren. Dags att boka en ny tid snart tror jag visst. Jag hoppas jag fått med alla frågor - hojta till om jag missat att svara på något.
 
Kram på er!



Kommentarer
Emilie

Jag har tips på en app. 5K Runner.
Intervallträning med målet att kunna jogg/springa 5km utan paus. Säger till när du ska gå/springa. :)

Svar: Så bra att vi tipsar varandra, nätkärlek på det <3
Malins Blogg

Tack Emilie. Det var jag som frågade om appen. Jag har faktiskt testat den nu, och den verkade bra, men man måste betala om man vill komma längre än första veckan... ;D Men det kanske är värt det för att komma igång med löpningen på riktigt.

Svar: Se tipset från Carro här också :) Kram och lycka till!
Malins Blogg

Carro

Ett annat tips på en app är "get running". Bra kom-igång-app tycker jag! Lycka till!

Svar: Så kul att ni är med och tipsar varandra <3
Malins Blogg

Anna L

Kan rekommendera rönisch rundning school. Man får veckopengarna för att nå ett mål ex kunna springa 5 el 10 km. Dock ingen app men jag ställer en " vanlig" intervalltimer i om bilen, funkar skitbra!

Svar: Jättebra tips Anna!
Malins Blogg

» joe

Åh vilka härliga bilder :)

Fina bilder och bra inlägg :)

bilderna var verkligen otroligt fina! och vilken underbar dotter du har :D

» Alice

Din header är verkligen såså fin, all cred till dig för den!

Hej jag har en fråga hur tränar man magen på bästa sätt för att få fram magmusklerna mer. Jag kör en hel del med Pilates boll på gymmet olika övningar och så kört mycket Trx pass där vi gör olika plank övningar. Har du några andra tips på vad jag kan göra? Mvh Malin


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »