Svar på träningsfrågor | Skador, rumpa och magrutor

Hej vänner!
 
Jag fortsätter att beta av era frågor så här kommer del två med svar. Har ni följdfrågor så skriv dem här i inlägget så svarar jag direkt i kommentaren. Ni som inte fått svar än, det kommer ett sista inlägg i helgen. Tack för era frågor - så kul att få hjälpa och rådgiva på traven!
 
Skador / Sjukdomar
 
"Oj spännande, tackar för möjligheten! Ju, jag har för en vecka sedan börjat träna knäböj och varje gång jag ska böja mig så låter det i ena knäskålen. Som ett klick ljud. Är det normalt? Kan jag fortsätta träna iallafall? Tack i förhand. :)"
 
Svar: Vad kul att du börjat med knäböj. En effektiv övning som engagerar stora muskelgrupper! Så länge du inte har ont tycker jag du kan fortsätta. Upplever du att smärta alternativt ett obehag börjar smyga sig på skulle jag rådfråga en idrottmedicinskt kunnig (läs fysioterapeut) för att utreda anledningen till problemet. Lycka till!
 
"Hej Malin! Jag har två frågor till dig. Första - Efter att jag har suttit på träningscykel i en ca en timme och kört i ett hyfsat bra tempo och sedan slutat känner jag att jag får ont i mina knän. Kan det bero på att musklerna kring knät är dåligt tränade? Andra - Hur ska man träna/äta för att få mindre bilring? Tack på förhand. Kram!"
 
"Hej! Jag ser att många redan frågat om knäproblem och det vill även jag göra. Jag har får så ont i knäna vid löpning, knöböj och liknande. Varför och kna man träna upp musklerna så att det blir bättre? Behöver även tips på vilka övningar som tränar ben och rumpa utan maskiner men som skonar knäna. Tack på förhand!"
 
Svar: Hej tjejer! Vad tråkigt att ni har problem med knäna - tyvärr är ni inte ensamma. Många gånger går dessa knäproblem ni beskriver att fixa med relativt enkla rehabövningar. Dock vill jag alltid veta en diagnos innan jag ger ut övningar. Även om jag som PT kan vara 99% säker på till exempel en diagnos som löparknä så skickar jag alltid mina klienter till en fysioterapeut (eller i vissa fall naprapat) för att få en diagnos fastställd och därefter kan jag i samråd med fysioterapeuten ge min klient ett rehabprogram.Därför vågar jag inte uttala mig om era skador alls utan råder er att kolla upp det hos en fysioterapeut i stället. Ibland kan det vara att man drar sig för att göra sådant men jag tycker det är mycket bättre att söka hjälp, få sina rehabövningar, utföra dem och bli bra än att bara börja undvika sådant som gör ont. Önskar er lycka till!
 
"Hej hej. Jag får lätt ont i nacken om jag gör vanliga hederliga situps med båda fötterna i golvet och går halvvägs upp. Om jag gör plankan känner jag att jag blir starkare men jag får lätt ont i nacken och i höftsidorna av det. Vad sjutton gör jag för fel? Rumpan... någon annan frågade om bra övning för att få den fastare. Har du tips på övning jag kan göra på gymmet och hemma, utöver squata och benböj. Kram o tack på förhand"
 
Svar: Rent spontant tror jag att du spänner dig väldigt mycket vilket brukar resultera i nackont vid både plankan och situps. Dock är det svårt att säga utan att ha sett dig in action och gjort en kroppsscanning och funktionsanalys. Angående höfterna - hur känns/uppstår smärtan? Det kan vara på grund av teknik, det kan vara på grund av att övningen blir för tung. Tyvärr svårt att säga utan att veta mer om hur smärtan utmärker sig och hur du ser ut när du plankar. Men fyll gärna på med information så gör jag ett nytt försök att svara. Rumpfrågan svarar jag på längre ned. Kram!
 
 
 
Styrketräning / Bygga muskler
 
"Hej! Jag skulle vilja ha tips på bra övningar för en fastare rumpa. Är det bara knäböj och squats som gäller eller finns det någon lite roligare övning som man också kan göra? Vill kunna se resultat snabbt och vill därför ha varierande övningar."
 
Svar: Knäböj, eller squats som det heter på engelska, är en kanonövning som engagerar stora muskelgrupper och där sätesmuskulaturen jobbar primärt. Dock gäller det att ha den så kallade kontakten med rumpan för att övningen ska ta där den är tänkt. Vanligt är att framsida lår överarbetar i denna övning. Så kontakt med rumpan är A och O framför att variera övningarna, i första hand. Det kan vara svårt att veta om man har hittat kontakten men ett bra sätt att ugår ifrån är att det ska kännas i rumpan, både vid träningstillfället men även vid eventuell träningsvärk sedan. Hittar man inte kontakten finns det flera bra så kallade prehabövningar att göra. Jag kan försöka filma några i helgen. Har man väl hittat kontakten är det egentligen bara fantasin som sätter gränser. Man kan dels jobba med knäböj på många olika vis och växla allt från fotplacering till vikt och repetitioner. Utöver det har vi utfall, benpressar, hopp, kombinationsövningar - ja, det finns många övningar som engagerar rumpan. Lycka till!
 
"Vilka magövningar bygger rutorna till sommaren? Skulle vilja bygga upp lite runt höfterna och nedre delen av magen :)"
 
Svar: Här finns det inga quick fix utan som vanligt är det långvarigt och tålmodigt arbete som lönar sig. Varierad träning där man både engagerar de inre magmusklerna och de yttre magmusklerna är viktigt. Att bara köra på med exempelvis situps hjälper sällan om inte den inre korsetten kan hålla ihop och hålla in hela paketet. Att få fram synliga magrutor kan vara desto svårare. Här spelar fettprocenten stor roll, hur och vart fettet är placerat på kroppen samt vilken genetik man har. Rutorna som syns är egentligen en lång rak muskel som är födelad på två halvor. Musklerna i sig har sedan senstråk i sig vilket skapar rutorna - på en del väldigt tydligt markerade, på andra mindre tydigt. 
 
"Om man vill bygga muskler men ändå behålla en hyfsad kondition och vara "smidig", hur ska fördelningar mellan styrka och kondition vara då? Är det "ok" att mixa ihop dessa, typ springa med pauser för upphopp, knäböj, armhävningar, eller tar det liksom ut varandra då? :) Hoppas jag kan förklara så du typ förstår frågan :)"

Svar: Det går jättebra att göra som du beskriver, att blanda konditionsträning med styrketräning. Det är både ett tidseffektivt sätt att träna samt enligt min personlig åsikt väldigt roligt. Dock är det som vanligt att variation är bäst så jag vill rekommendera att lägga in vanlig styrketräning men jämna mellanrum. Både för resultatens skull men även för att hålla sig skadefri.
 
 
 
Övrigt
 
"Kommer du Erbjuda pt online igen och hur gör man om man vill ha det med dig?"
 
Svar: Ja, då efterfrågan är stor kommer jag att göra det, dock i väldigt begränsad skala. Maila mig på info@happyfitness.se så hjälper jag er därifrån. 
 
"Hej! Hur ser din egen träning / rehab ut nu? Saknar dina träningsinlägg!"
 
Svar: Med undantag för de senaste två veckorna då jag på grund av operationen/infektionen varit tvungen att vila så har jag tränat på med min rehab. Motivationen går väl upp och ner och jag kände att det blev tråkigt att skriva om att jag suttit på rehabcykeln 30 minuter idag också, för det är i princip så min träning ser ut nu. Runt 30 minutersintervaller på cykeln varje dag + lättare rehabövningar. Efter Rhodos kommer vi att ta nya tag i rehaben med en slags nystart, jag kommer att berätta mer om det framöver.
 



Kommentarer
AnsoAnna

Tack för svar Malin.
Jag ska be Nathalie att filma mig när jag gör plankan o situps så skickar jag det till dig på instadirect. OK?
Kram

Svar: Ja, det går jättebra :) Kram!
Malins Blogg


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »