Svar på träningsfrågor | Vikt och fettförbränning

Hej vänner!
 
Superkul med många och varierande frågor i frågestunden. Jag började svara på era frågor tidigt i morse men en lång jobbdag kom visst mellan men nu så. Jag har delat upp svaren i ämnen och ikväll svarar jag på frågor angående viktuppgång och viktnedgång. Ställ gärna följdfrågor i kommentarsfältet så svarar jag direkt där. 
 
Viktnedgång / Fettförbränning
 
"Är för tillfället drygt 50-60 kilo för tung och arbetslös (dvs hemma/ledig dygnet runt) så jag tänkte storsatsa på att gå ned i vikt nu i några månader framöver - i vilken ände ska jag börja? Styrketräning i kombination med lågkolhydratkost + konditionsträning? Lägger stort fokus på kosten nu men det känns så tungt att börja träna när jag är så orörlig och överviktig - har dåliga knän på grund av 20 års övervikt och varje moment känns jättejobbigt.. :( Tips mottages tacksamt!"
 
"Hej 
Vilka redskap ger bäst resultat i gymmet om man vill gå ner i vikt ( snabbt och effektivt) samt även hur ska man träna ska man köra långa pass eller korta och intensiva 
2 Hur många gånger ska man träna i vecka för att gå ner i vikt stadigt. 
Tack i förhand för alla svar! "
 
Svar: Hej tjejer! Generella siffor när man pratar viktnedgång brukar vara 75/25 och de syftar till att viktnedgången till 75% kommer att handla om hur man äter och 25% handlar om hur man tränar. Att förändra både kost och träningsupplägg drastiskt brukar vara övermäktigt och för de allra flesta inte leda till en sund och långvarig livsstil. Jag föreslår därför att etablera en rutin i taget. Förslagsvis börjar man med att kika över kosten och gör justeringar där. Även här kan man ta det lugnt och etablera en ny god vana i taget. När det sitter (vilket ofta kan ta 2 - 4 veckor) kan det vara läge att även etablera goda träningsrutiner. Här gäller återigen samma sak - ta det lugnt och få in vanan på träningen. Hellre träna två gånger i veckan året runt än att gå all-in med fem dagar i veckan och sedan krascha efter ett par veckor. Vad gäller träningen i sig tycker jag att man bör kombinera styrketräning med konditionsträning dock förespråkar jag styrketräning före konditionsträningen om man har svårt att hinna med båda. Konditionsträning kan vid viktminskning vara så enkelt som raska promenader. Stort lycka till!
 
"Vad tycker du om fettförbränningspiller? Typ fittnessgurus heat?"
 
Svar: Jag avråder starkt från dessa då de inte är hälsosamma och kan vara livsfarliga. Dessutom kommer de inte att bränna något fett. Avstå!
 
"Hej Malin och tack för en bra blogg! 
Jag håller på att gå ner i vikt med vv, har gått ner -13 och har 15 kvar. Jag kör bodypump en gång i veckan och spinning en gång, det är vad jag hinner med. Fråga: vilket av passen förbränner mest? Jag blir ju svettigare på spinningen men styrkan känns tyngre. Tänker att det är bra med variation men just nu är pumpen roligare så om det ger mer kanske det är bättre med två sådana pass? Hur mkt orkar kroppen träna? Kanske en märklig fråga och det är individuellt men jag kan tex ha träningsvärk i tre dagar, mår kroppen bra av att köra på trots träningsvärk lr det är bäst att vila den? 
Stort tack från en nybörjare"
 
Svar: Hej! Kul att höra, tack för att du läser och grattis till en fin start på viktnedgången. Bra kämpat! Generellt tycker jag kombinationen av Spinning och BodyPump låter bra som det är ett upplägg om det passar dig och om du tycker det är roligt. Vad som förbränner mest är svårt att säga men jag skulle tippa på att du har högre förbränning under ett intensivt spinningpass i jämförelse med BodyPump. Dock så är det så att ju mer muskelmassa vi har på kroppen, ju högre dygnsförbränning har vi och därav kan BodyPumpen vara bättre under förutsättning att du har tunga vikter. Skulle du komma till mig som PT skulle jag nog dock sätta dig i styrketräning i gymmet en period för att chocka kroppen, kunna ta tyngre vikter och färre repetitioner än vad BodyPump ger möjlighet till. Angående hur mycket kroppen orkar att träna så är det precis som du skriver individuellt. Det är dock ingen som helst fara att träna med träningsvärk. Man brukar säga att en muskelgrupp behöver 48 - 72 timmars vila mellan passen men det beror helt på vilken form av träning och med vilken intensitet man utför passen. Vid extrem träningsvärk, så pass att man kanske misstänker inflammation, kan det vara klokt att vila en extra dag. Annars är det bara att köra på. För att summera - om du trivs som du gör nu och det fungerar för dig, fortsätt så men se till att utmana dig själv med både vikter och intensitet. Stort lycka till!
 
 
Viktuppgång
 
"Hej Malin! Jag älskar att träna och att hälsosamt. Jag har en livsstil som ger mig glädje och energi. Mitt problem är dock att jag förlorat min mens och inte haft den på mer än ett år. Jag misstänker att det beror på att jag har för lite underhudsfett. Jag har försökt gå upp i vikt, men har svårt att göra det balanserat och får mest ont i magen. Har du några tips hur jag får mer underhudsfett och en mer balanserad kropp? Kram!"
 
"Hej Jag skulle vilja gå upp i vikt , eller rättare sagt bara få lite kurver. Jag väger 46 kg och är 162 cm lång . Jag undrar bara hur man får en snyggare kropp och mindre spinkig. Tacksam för svar! <3"
 
"Jag har lite samma fråga som Sophie ovan. Undrar också över utebliven mens. Har själv lagt om kosten och träningen en del vilket inneburit att jag gått ner ca 3-4 kilo (på ca 4 månader) samtidigt som jag även byggt muskler. Känner mig nöjd och allt sånt med både livsstil och resultat, känner mig stark, pigg, glad och fin. Men, mensen har försvunnit sedan nu typ 4 månader tillbaka. Som sagt trivs jag så bra i detta nu så jag vill gärna behålla den form jag är i idag och inte behöva backa tillbaka för att få den att komma tillbaka. Så har du något råd på vad jag kan tänka på eller göra för att få den att komma tillbaka på ett naturligt sätt? Blir orolig att den inte kommer komma tillbaka eller att det kommer ta jättejättelång tid. Tack på förhand!"
 
Svar: Hej på er! Ni har lite olika frågor och situationer men jag samlar svaret i ett här. Att gå upp i vikt är inte alltid det lättaste oavsett om det gäller muskelmassa eller fettmassa. Precis som det är för farligt att för hög fettprocent kan det vara för farligt att ha för låg fettprocent och när kroppen börjar stänga av viktiga funktioner (som exempelvis mensen) tycker jag man bör se det som en varningsklocka. Dock gäller det här att få proffshjälp (av till exempel en kunnig personlig tränare) som kan hjälpa till att mäta kroppssammansättningen. Mensen kan försvinna även av andra anledningar (exempelvis stress eller sjukdom) så jag tycker man bör vara säker på sin sak och utesluta att det inte är något annat som spökar. Vid viktuppgången i sig gäller det precis som med viktnedgång att hitta en väg som är individanpassad. Jag rekommenderar att ta hjälp av en kostrådgivare eller personlig tränare för att få hjälp att se över sin kostrutiner och vart och hur man kan göra förändringar. Ett väldigt generellt tips är att satsa på många och stadiga mellanmål men mycket fett från BRA fettkällor. Stort lycka till!



Kommentarer
Anna

Stort tack Malin för ditt svar ☺️
Jag försöker lägga på mer och mer vikter för varje gång, ibland klarar jag bara ett set och tar snabbt av till andra setet men försöker pusha mig själv 😉

Svar: Härligt att höra Anna! Önskar dig lycka till, du verkar driven så det kommer att gå kanon :) Kram på dig!
Malins Blogg

Terje

Hej!

Det här med träningsvärk. Visst är det inte farligt att träna med träningsvärk, men jag brukar prestera sämre med träningsvärk dvs orkar inte lika bra med övningarna. Ibland har jag så pass mycket träningsvärk att benen känns stumma. Skall jag vila eller köra på ändå? Tack på förhand!

Svar: Det kan vara svårare att prestera på topp när man har träningsvärk eftersom musklerna då i regel fortfarande är trötta. Är du extremt stum i benen för exempel och känner att de behöver återhämtning så vila från benövningar den dagen och träna/lägg fokus på en annan muskelgrupp är mitt bästa tips.
Malins Blogg

Anonym

Hej!

Jag är 21 år gammal och är mycket överviktig. På 3 år har jag gått upp 20 kg och nu skulle jag vilja ha bort dessa kg. Trots att jag har försökt äta hälsosammare och mer regelbundet, ökar vikten hela tiden. Jag har försökt börja gå ut och gå, men motivationen försvinner snabbt. Har du tips på hur jav skulle komma igång och hur jag skulle få resultat?


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »