Fjällturen 2016

Hej vänner!

Som ni kanske såg på Instagram igår så gick ju Fjällturen 2016 jättebra för mig och jag tänkte nu ge en liten längre rapport om loppet.

Vi, jag och Andreas, var på plats på Funäsdalens IP klockan 09:00 vilket var precis en timme innan start. Det var just då uppehåll, tidigare på morgonen hade regnet öst ned, och vi funderade på dagens klädval en sista gång. Nio grader och tunga moln som skvallrade om att mer regn var på gång. Jag bestämde mig tillslut för att köra i regnkläder och ta av mig efter vägen om det krävdes. Klockan 09:20 lämnade vi cyklarna vid starten, fixade det sista med nummerlappar och lämnade kläder för ombyte vid transporten. Vid 09:45 var det säkerhetsgenomgång men då mikrofonen inte fungerade hördes väldigt lite av den. Det vi lyckades snappa upp var dock att banan var 30km och inte 28km som tidigare sagts - hej två kilometer bonus!

30 minuter innan start - glad men med en huvudvärk som brukar komma precis innan anfall...

Klockan 09:50 blev vi lotsade till startlinjen och fem minuter senare började regnet droppa ner. Timing liksom. Fem minuter senare gick startskottet i sommarregn och fjälltemperatur. Första 2,5 kilometrarna gick bakom startbilen genom Funäsdalens samhälle. Det gick väldigt sakta trots lutande vägar och jag blev frustrerad över att fältet inte släpptes iväg. Men det var ju samma för alla så egentligen spelade det ju ingen roll för sluttiden. När fältet sedan släpptes svängde vi in på en grusväg och det kändes som att loppet drog igång på riktigt. Den första stigningen började ganska snart efter det och den där huvudvärken jag hade vi starten blev värre och värre. Vid 6-7 kilometer var jag helt säker på att jag skulle få ett anfall när som och ropade på Andreas att han måste vänta in mig. Andreas frågade där och då om vi skulle bryta men jag sa att vi fick sänka tempot och se om det gav med sig. Tänkte att i värsta fall svimmar jag från cykeln men då klungorna luckrats upp skulle det ju inte drabba någon mer än mig själv. Regnet hade vid den här tiden upphört och jag tog av mig regnjackan, drack vatten och trampade vidare i väldigt lugnt tempo. När vi passerade 10 kilometer hade anfallskänslan släppt och huvudvärken likaså. Vi bestämde oss för att fortsätta i det lugna tempot - målet var ju primärt trots allt att ta sig runt utan tidspress. Även om jag hade satt upp ett tidsmål i mitt eget huvud på två timmar.

Vid 12 kilometer kom sedan belöningen för den första milens klättring uppåt. Regnet hade upphört och det sprack nästan igenom på sina håll. WOW vilken känsla det var att susa nedåt på grova grusvägar genom fjällmiljön! Ett riktigt moment att minnas från loppet. Loppet fortsatte sedan med böljande vägar upp och nedåt men ingen riktigt jobbig stigning som den första vi utsatts för. Vid 17 kilometer cyklade vi på en kille som fått punktering och som tänkte springa med cykeln till Bruksvallarna dit det var 4-5 kilomter och en servicestation fanns. Då vi både hade en extraslang, pump och verktyg med oss sa jag till Andreas att vi borde hjälpa honom. Killen blev SÅ glad och visste inte hur han skulle tacka oss. Jag tror på att hjälpa människor när en kan och vi hade ju som sagt inget tidsmål med loppet. Totalt tog stoppet 11 minuter och det var värt varje sekund av det när vi såg hans tacksamhet. Pay it forward!

Lera från topp till tå :)

Vi cyklade sedan vidare mot Bruksvallarna där vätskekontroll och saltgurka fanns att få i sig. Kilometrarna fram dit var några av mina favoriter då de gick över leriga stigar och spångar över myrar. Lite mer tekniskt utmanande men på en perfekt nivå för mig som nybörjare.

Efter vätskepaus i Bruksvallarna på en minut cyklade vi vidare de sista 9 kilometrarna mot mål. Dessa var i princip bara asfaltcykling med en rejäl stigning och annars mest böljande vägar upp och ner. Riktig glidarcykling i jämförelse med resten av loppet. När vi hade en kilometer till mål höll det på att gå riktigt illa då jag i nedförsbacke i en kurva blev omkörd av en cyklist på innersidan. Jag såg han komma tidigare så jag la mg lång in för att han skulle ha mycket plats att köra om på yttersidan men då väljer han alltså att chansa och kör om i innerkurvan. Han ropade inte omkörning heller utan jag upptäckte han först när han hakade i mitt styre. Riktigt läskigt men vi redde ut det bra och han drog vidare som ingenting.

En kilometer senare gick vi alltså i mål på tiden 2 timmar och 13 minuter. Min egen klocka visade 2:02 eftersom jag pausat den under tiden vi hjälpte killen att byta däck. Jag var med andra ord rätt nästa mitt inofficiella mål på två timmar och det känner jag mig supernöjd med. Efter loppet var jag HELT slut i benen och det är den bästa känslan - att veta att jag inte kunnat gjort loppet bättre än vad jag gjorde. Att jag gav mitt max för dagen!

Andreas var ett stort stöd under hela loppet och såg till att peppa mig när jag behövde det och pressa mig när jag behövde det. Han hade garanterat fått en betydligt snabbare tid om han cyklat på egen hand så jag är så glad och tacksam att han cyklade med mig genom hela loppet. Att vi gjorde det tillsammans. Tack älskling ♥

Jag har sedan tidigare spanat på ett par till lopp under sommaren/hösten men ville se hur detta gick först. Med facit i hand är jag nu så taggad på att anmäla mig till ett nytt lopp. För att inte tala om hur taggad jag är att köra nästa års Fjällturen, kanske då med ett specifikt tidsmål nu när jag vet vad som väntar och att kroppen klarar det. Förutsatt att jag får ett bra träningsår fram dit då. Men allra först ska jag njuta och leva lite till på gårdagen. Sådan energikick!