Rodd i TRX

Hej vänner!
 
Idag vid lunch plockade jag fram mina TRX-band för att köra ett träningspass tillsammans med Jolie. Jag älskar att träna tillsammans med henne och med mottot att allt är bättre än inget så blir passet riktigt roligt. Idag bestämde jag mig för en övning, ja EN övning, som jag skulle göra ordentligt och riktigt bra - resten fick bli som blev och mest lek med henne. Ett av mina bästa tips till er som har problem med att skapa tid för träning är att sänka kraven. En övning är så mycket bättre än ingen, och väljer en rätt övning så ger det resultat!
 
 
Övningen jag valde var Rodd i TRX med armarna i 90 grader. En superövning för baksida axlar och skulderblad och därmed hållningen. En av få övningar jag fortfarande kan göra utan att provocera bäckensmärta. Tumme upp!
 
Tänk på följande:
  • Sätt skulderblad och axlar på plats genom att sänka och fixera skulderbladen.
  • Placera armbågarna i höjd med axlarna UTAN att axlarna åker mot öronen
  • Aktivera (läs spänn) sätet ordentligt, en ska vara rak som en planka genom hela övningen
  • Titta lätt upp i taket för att skapa en rak linje genom hela kroppen
Justera belastingen genom att flytta fötterna framåt eller bakåt. Se till att armbågarna håller höjd genom hela övningen. Jag skickar med en video här ↓ för att visa er. Dock så ser ni att mina armbågar sjunker nedåt till och från. Det är sista setet och jag är trött och börjar därmed att fuska. Ajabaja. Tänker dock att om jag ska få liv ordentligt i den här bloggen, som jag SÅ gärna vill, så kanske även jag får sluta ställa högra krav? Även om ni såklart alltid ska och kan lita på att jag visar på ett korrekt sätt - därav att jag vill nämna denna parantes.
 
Nej slutbabblat, fram med slyngorna och kör ett set eller tio set med 90 graders rodd. Välj så många just DU har möjlighet till
 
 
Hojta gärna vid frågor!



Kommentarer

Väldigt bra motto! Allt är verkligen bättre en inget 👏🏽 Så ska jag oxå börja tänka.

Svar: Ja, så är det :)
Malins Blogg

Bra tips!

Svar: Tack Hanna :)
Malins Blogg

» Malin

Brukar tänka så när det är dags för cardio. 9 gånger av 10 så kommer jag in i det när jag väl kommer igång dock och tar ut mig ordentligt, men för att ens sätta igång brukar jag säga till mig själv att hur långt eller kort jag än springer så har jag i alla fall rört på mig.

Svar: Superbra tänk och att det fungerar för dig! Något är alltid bättre än inget och det kommer en långt med :)
Malins Blogg

Ååå... vill gärna ha fler trx övningstips att göra hemma. Min träning är i stort sett slut och jag måste ta tag i hemma träningen. Fick ett trx band av min mamma.. men tycker de e svårt med övningar... är ju inte samma som om dom hänger från taket!

Svar: Vad kul att du gillar inlägget! Kommer säkert mera framöver :) Jodå, går att göra det mesta med bandet även om det inte hänger från taket, bara de är långa nog. Mina går att göra jättelånga, vad har du för märke på dina?
Malins Blogg

Ååå... vill gärna ha fler trx övningstips att göra hemma. Min träning är i stort sett slut och jag måste ta tag i hemma träningen. Fick ett trx band av min mamma.. men tycker de e svårt med övningar... är ju inte samma som om dom hänger från taket!


Kom ihåg






Trackback
Annonsera här »