Lidingöloppet MTB 2017

Hej alla!

Ja, igår gick Lidingöloppet MTB av stapeln och fy tusan vad kul det var! Loppet och banan passade mig perfekt och jag hade så roligt hela vägen, förutom en stund där runt 7km när jag höll på att gå in i väggen totalt. Vädret var helt perfekt, runt 15 grader, sol och lätta moln. Här kommer en liten racerapport från loppet.

20 minuter innan start...

...och där är jag iväg!

Från att ha varit noll nervös blev jag tio minuter innan start jättenervös. Inte så mycket för själva loppet men för starten i sig. Trångt och alla är ivriga i väg men jag tog position relativt långt bak så det gick ju alldeles galant!

Första bakslaget kom dock redan vid 1,5-2 kilometer någonstans då en funktionär gjorde en riktig miss och skickade oss åt fel håll. Vi cyklade först enligt skylten men då skrek han efter oss att vända då skylten enligt honom visade fel. Vi stack iväg åt det håll funktionären visade men ett par hundra meter upp skrek en annan funktionär att skylten visst visade rätt. Fram och tillbaka flera gånger innan vi, alltså klungan jag låg med då, betämde oss för att cykla dit skyltarna visade då ingen av funktionärerna visste säkert vart vi skulle. Riktigt tråkig start och jag tappade runt 3-4 minuter på detta, det tog några kilometer innan peppen och taggningen kom tillbaka. En mänsklig miss förstår jag så här i efterhand men såklart surt där och då!

Efter ytterligare ett par kilometer bestämde jag mig för att trampa på ordentligt för att försöka jobba ikapp de förlorade minuterna. Kanske inte världens bästa idé då jag höll på gå in i väggen helt redan vid 7-8 kilometer. Jag fick sänka tempot rejält och Andreas som följde mig via en app sa efteråt att han funderat på om något hänt, så sakta gick det alltså.

Först runt 14 kilometer hade jag återhämtat mig så pass så att kroppen svarade och jag kunde börja öka på tempot igen. Efter en vätskepåfyllning med energidryck vid 18 kilometer var jag riktigt pigg igen och de sista fem kilometerna till mål blev helt klart de bästa. När jag hade 3 kilometer kvar ropade en funktionär återstående sträcka och då öste jag på med det sista jag hade. Stigen var så fin och härlig de sista kilometerna och kroppen kändes fräsch så det var nästan med rysningar i kroppen jag öste på med full fart enda fram till mållinjen!

Korsar mållinjen :)

I MÅL och SÅ GLAD!!!!!!

Jag har ju tidigare skrivit om svårigheterna att uppskatta vilken tid jag skulle cykla på. Många har sagt att loppet är tufft och kuperat så jag hade satt en måltid på två timmar för mig själv. Jag insåg dock efter halva loppet att jag missuppskattat grovt och med 20 minuter kvar till 1:30 minuter in till mål bestämde jag mig för att köra på att vara i mål på 1:30. Vilken min tid blev? 1 timme och 29 minuter!

Det absolut bästa med hela loppet var att känna min kropp arbeta. Att känna att när jag gick in i väggen där runt 7 kilometer så var det för att jag pressade på för hårt och min oerfarenhet - inte för att min kropp är sjuk. Stor skillnad mot Fjällturen ifjol med andra ord då jag var nära att få ett epilepsianfall. När jag passerat 19-20 kilometer där någonstans så spred sig ett leende längs mina läppar då jag insåg att jag klarat det. Inte loppet i sig men att jag klarat mig igenom mina sjukdomar. Så himla underbar känsla!

Segertecken i mål :)

Dagens miss var att jag missat att ta med fästet till min cykeldator så jag fick ha den i en ficka på ryggen. Jag använder den mycket när jag cyklar för att hålla koll på puls och sträcka och den gör att jag vågar lita mer på mig själv. Nu fick jag köra på känsla hela vägen vilket är en erfarenhet rikare. Ser redan framemot Lidingöloppet MTB 2018 då jag satt min måltid till 1 timme och 15 minuter. Det är ju det som är fördelen med att cykla samma lopp fler gånger, att en vet vad som väntar och kan lägga upp det på ett annat sätt.

Min gamla Årepolare Matte var på plats för att cykla 63 kilometer. Sjukt stark och han fick en supertid i mål!

Nu är ju min erfarenhet av att cykla MTB-lopp inte jättestora, jag har ju än så länge totalt bara cyklat två lopp. Men ska jag jämföra Lidingö MTB och Fjällturen så vinner faktiskt Lidingö. Loppet igår passade helt enkelt mig mycket bättre och stigarna, kuperade terrängen, de korta tekniska bitarna - ja, allt var så himla bra.

Avslutningsvis vill jag ge stort cred till arrangörerna. Riktigt fina banor och arrangemang, duktiga ungdomar till funktionärer som var tydliga med instruktioner och generös med peppande ord längs banan. Två tummar upp!

Fin medalj som Jolie ska få :)

Rundar av med ett par ord till Andreas - TACK älskling för att du stöttar mig med min cykling. Följer med på turer, är med Jolie så jag kan sticka ut själv, skjustar mig och hjälper mig på tävlingar som igår. Älskar dig ♥